Mystiske pletter på dværgplaneten Ceres
Billeder taget af rumsonden Dawn afslører lyse pletter på dværgplaneten Ceres. NASA's forskere har endnu ingen idé om, hvad pletterne skyldes.

Forskerne hos NASA ved endnu ikke, hvad de lyse pletter på Ceres' overflade skyldes. Måske kan rumsonden Dawn bidrage med mere viden, når den starter kredsløb om Ceres 5. marts 2015. (Foto: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA)

Rumsonden Dawn, som NASA sendte afsted mod asteroidebæltet mellem Mars og Jupiter i 2007, er snart fremme ved dværgplaneten Ceres.

Dawn har taget nye billeder af Ceres fra 83.000 kilometers afstand, og de afslører talrige lyse pletter på Ceres' overflade. Det skriver Space.com.

Billederne kan ses øverst i artiklen - tryk på billeder herover for at se dem alle i fuld størrelse.

Forskerne bag missionen er overraskede over de lyse pletter, og de havde ikke regnet med, at billederne ville give så spændende resultater.

»Som vi nærmede os og kiggede nærmere på Ceres, har den overrasket os, men endnu ikke gjort os klogere,« siger Chris Russel fra UCLA til NASAs egen hjemmeside.

Rumsonden skal i kredsløb om Ceres

Chefingeniør og leder af Dawn-missionen Marc Rayman siger ifølge Space.com, at holdet bag missionen kan bekræfte, at der er blevet observeret store områder på Ceres' overflade, som reflekterer mere sollys end dværgplanetens øvrige områder.

Selvom det endnu er for tidligt at sige, hvad de lyse pletter skyldes, kan rumsonden Dawn kan måske snart gøre forskerne klogere. Efter planen skal Dawn nemlig gå i kredsløb om Ceres 5. marts 2015, og den vil fortsætte sit arbejde indtil sommeren 2016.

På de nye billeder af Ceres dækker hvert pixel 7,8 kilometer, men billederne er alligevel de skarpeste, som nogensinde er taget af dværgplaneten.