Chimpanser drikker sig fulde i palmevin
Chimpanserne kan også lide at få en kæp i øret, viser et nyt adfærdsstudie i Vestafrika. Det styrker teorien om, at mennesker og chimpanser med rette kan kaldes 'fulde aber'.

Enhver kan komme til at trænge til en lille én, og det gælder tilsyneladende også for menneskets nærmeste nulevende slægtninge, chimpanserne.

Forskere har nemlig gentagende gange observeret chimpanser fra den vestafrikanske landsby Bossou i færd med at fulde sig i den gærede saft fra et palmetræ, og det er der kommet en video ud af. Det skriver LiveScience.

»Jeg blev fascineret af denne adfærd. For at høste palmevinen, må Bossous chimpanser bruge et værktøj af blade som en svampe-agtig drikkebeholder,« fortæller biologisk antropolog, dr. Kimberley Hockings fra Oxford Brookes University i England, der er hovedforfatter på det nye studie.

Du kan se videoen, hvor en chimpanse får en lille skid på, øverst i artiklen.

Han-chimpanserne drak mest

Forskerne så i alt 51 tilfælde, hvor 14 forskellige chimpanser brugte bladsvampe til at drikke den gærede palmesaft, der havde et gennemsnitligt alkoholindhold på mellem 3,1 og 6,9 procent.

»Denne nye brug af elementær tekonologi viser endnu engang, hvor kløgtige og driftige menneskets nærmeste nulevende slægting er,« siger Kimberley Hockings.

Chimpanserne drak ofte op til en liter palmesaft ad gangen, og hannerne stod for 34 ud af de 51 tilfælde af drikkeriet. En enkelt han var særligt tørstig og stod alene for 14 tilfælde af druk.

Chimpanserne virkede fulde

Nogle af chimpanserne virkede fulde efter at have drukket vinen, fortæller forskerne. I et af tilfældene lagde chimpanserne sig ned for at hvile sig øjeblikkeligt efter at have drukket palmevin.

»Ved en anden lejlighed, efter at have drukket palmevin, virkede en voksen han-chimpanse til at være særligt rastløs, og imens de andre chimpanser gjorde sig klar til at lægge sig i deres reder, brugte han en ekstra time på at bevæge sig fra træ til træ på et ophidset måde,« fortæller Kimberley Hockings.

Forskerne gjorde deres observationer i perioden fra 1995 til 2012, men det er først nu, at de har publiceret deres opdagelse af, at chimpanserne drikker sig fulde.

Mennesker er 'fulde aber'

Det nye studie styrker en hypotese, der på engelsk kaldes 'Drunken Monkey Hypothesis' - groft oversat 'Hypotesen om Den Fulde Abe'.

Mennesker og aber bærer begge en genetisk mutation, som opstod for omkring 10 millioner år siden, som hjælper dem med at nedbryde alkohol. Ifølge Hypotesen om Den Fulde Abe har dette træk en evolutionær fordel, da det gør os bedre i stand til at spise gæret og overmoden frugt.

Det nye studie bekræfter dog ikke endeligt Hypotesen om Den Fulde Abe, da forskerne ikke kan være helt sikre på, at chimpanserne faktisk var ude efter alkohol og ikke bare brød sig om smagen af palmesaft.

»Men vores data viser tydeligt, at alkohol ikke er en absolut afskrækkelse for chimpansers fødeindtagelse i dette samfund,« konkluderer Kimberley Hockings.