Sådan lærer dit barn hurtigere at tælle
Børn lærer hurtigere at tælle, hvis forældrene bruger store tal, når de taler med dem.

Børn, som bliver introduceret tidligt til tal og tælling, får bedre forståelse for matematik. Det nye studie viser også, at det lønner sig at bruge tallene fra fire til ti, ikke bare én, to og tre. (Foto: Colourbox)

Børn, som bliver introduceret tidligt til tal og tælling, får bedre forståelse for matematik. Det nye studie viser også, at det lønner sig at bruge tallene fra fire til ti, ikke bare én, to og tre. (Foto: Colourbox)

"Én, to..," siger den to-årige og peger på mor og far. Og de bliver så stolte.

Lidt efter kommer "tre", og så ved forældrene, at de har en kommende nobelprisvinder i huset.

Men så enkelt er det ikke.

Børn skal nemlig først lære talværdier, der er større end tre, før de virkelig behersker kunsten at tælle.

»Vi tror, at det at skønne, at man har tre objekter foran sig, ikke nødvendigvis indebærer tælling,« siger Elizabeth Gunderson, doktorgradsstipendiat ved University of Chicago.

»Det er først, når barn kommer forbi tre, at det er nødvendig at kunne tælle for at bestemme, hvor mange objekter der er tale om,« siger hun.

Sammen med professor Susan Levine har Gunderson undersøgt, hvordan børn udvikler forståelsen af sammenhængen mellem et tal og dets faktiske værdi.

For det at tælle er ikke bare at remse tallene op i den rigtige rækkefølge, man må også skønne, at det sidste tal i rækken fortæller, hvor mange objekter, man har talt op. Det kaldes for kardinalprincippet for talforståelse.

Nogle tal tæller mere end andre

Og her kan mor og far give guldklumpen et forspring.

Det er store forskelle på, hvordan forældre taler til deres børn, også når det gælder brugen af tal i dagligdagssproget.

Levine har i tidligere studier vist, at børn, som bliver introduceret tidligt til tal og tælling, får bedre forståelse for matematik. Det nye studie viser også, at det lønner sig at bruge tallene fra fire til ti, ikke bare én, to og tre.

»At tale om grupper op til tre kan hjælpe barnet til at lære disse grundtal, men det er ikke nødvendigvis nok til, at de forstår kardinalprincippet,« mener forskerne.

Ved at videofilme forældrenes samtaler med børnene fra de var 14 måneder til de var to og et halv år, har forskerne set, hvor ofte de benytter sig af tal - store som små. Det resultat blev sammenholdt med en test af børnenes talforståelse, der blev lavet ved fireårsalderen.

Ved afprøvningen af børnenes talforståelse opnåede børnene selvsagt varierende resultater.

1, 2, 3, 4, 5, 6!

Nogle kan forklares med socioøkonomisk status, men forskerne sporede også meget af variationen tilbage til, hvor meget forældrene havde talt med børnene om tal tidligere. Og særlig hvis de havde brugt større tal end tre.

Det var heller ikke tilfældigt, hvilken sammenhæng forældrene havde tal om tallene i.

For at det skulle have en effekt, skulle tallene være knyttet til konkrete objekter, som børnene havde foran sig.

»Snak om store tal, fra fire til ti, mens børnene stod over for konkrete objekter, forklarer meget af variationen i testresultaterne,« konkluderer forskerne.

Kun lidt brugt

Hvis forældrene havde talt om tallene på en mere abstrakt facon, havde det ingen målbar betydning.

Det hjælper altså ikke at tælle de fire biler, man hører suse forbi uden for vinduet, man skal i stedet koncentrere sig om legetøjsbilerne på gulvet. En "high five" giver ikke samme effekt som at tælle på fingrene.

Desværre for børnene, i hvert fald for de små amerikanere, som deltog i forskningsprojektet, udgjorde den konkrete snak om større tal kun en meget lille del af de studerede samtaler.

Kun otte procent af snakken om tal bestod af store tal og konkrete objekter.

»Alligevel kan denne lille andel forklare 16 procent af forskellene i talforståelsen, da børnene var blevet fire år,« hævder Gunderson og Levine.

Så, småbarnsforældre, nu ved I, hvad der skal til. Det er ikke så enkelt at opdrage en nobelprisvinder.

Men der skal heller ikke så meget til for at gøre barnet bedre forberedt, så de for alvor begynder at arbejde med tal i første klasse.

Det er gjort på én, to, tre. Eller rettere sagt: Fire, fem, seks.

Fra Forskning.no - oversat af Mette Damsgaard

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte, døde og vaccinationer i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs mere om det utroligt velbevarede dinosaur-foster, som du kan se herunder.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk