Det måtte jo ske før eller siden. I New England er en demokratisk senatskandidat blevet afsløret i ‘at leve et bizart dobbeltliv’ som skurkagtig ork i World of Warcraft. Og hendes politiske fjender malker historien for alt hvad den er værd.
World of Warcraft er verdens største online rollespil, og det stopper ikke ved spilskærmen. Som mange andre engagerede spillere deltager Colleen Lachowicz også i diskussioner om spillet på online fora, og indgår i et ‘guild’ – en gruppe af spillere der sammen klarer større udfordringer som f.eks. at overvinde særlige monstre.
Det har Lachowicz’ politiske modstandere brugt til at skabe en smædehjemmeside, hvor de fremhæver demokratens voldelige rolle som ork roguen Santiaga.
Siden latterliggør hobbyen, og udstiller Lachowicz’ generelle online-liv og hendes medieoptrædener følgende historien, hvor hun bl.a. har høstet stemmer på at udpege hvordan republikanerne tydeligtvis er reaktionære og ‘out of touch’ med en virkelighed, hvor op mod 63% af alle familiehusholdninger inkluderer en stemmeberettiget gamer.
Amerikansk valgkamp handler om karakter
(pun intended – look it up)
Man kan undres over hvem der går op i noget så banalt som et computerrollespil. Men selvom der angiveligt er 183 millioner gamere i USA, er mange mennesker stadig ikke helt trygge ved computerspil. Her er det bl.a. diskurser om moral, afhængighed og vold der får folk op af stolen.
Jeg sidder på Northwestern University i Chicagos forstæder og skriver dette, og kan fra førstehånd bekræfte, at den amerikanske valgkamp handler meget mere om personlig karakter, moral og mudderkastning end vi (indtil videre) kender det i Danmark.
World of Warcraft er en fremmed og grafisk voldelig verden, som endda har dæmoniske overtoner i sine fortællinger. Som nævnt i min tidligere post om dengang rollespil var farligt, kan det stadig få det konservative højre op af stolene.
Derudover vil mange gerne sætte lighedstegn imellem gaming og gambling, og derfra til afhængighed, selvom den amerikanske psykologforening for nyligt har manet til besindighed – gaming addiction bliver ikke en diagnose i denne omgang. Folk er dog stadig bekymrede over den måde især unge bliver opslugt af spilmediet, som ofte bliver anset for nørdet, asocialt og barnligt.
Volden er der stadig
Endelig er mange bekymrede over indholdet i spillene. Et af problemerne i Colleen Lachowicz-historien er netop at hun spiller en voldelig og amoralsk ‘rogue’ (selvom hele Wold of Warcraft jo handler om at slå fjender ihjel og tage deres ting).
Man kan dog (retorisk) spørge sig selv, om reaktionen havde været den samme hvis Lachowicz gik op i et af de mange skydespil (FPS’ere) der gennemsyres af mediefortælling om det patriotiske i at skyde aggressive arabere (se Bo Kampmann Walthers nye bog). Volden er der stadig. Fortegnet er bare anderledes.
Men når det handler om WoW-verdenen Azeroth går frygten altså på at volden og den underdrejede moral i skal lede ud i virkelige tanker og handlinger, eller ses som et udtryk for blakket moral blandt spillerne.
Ledere med World of Warcraft på CV’et
Det skal dog nævnes, at spil på CVet ikke altid er en dårlig ting.
Managementforskere på Stanford University har kigget på dynamikkerne når spillere organiserer sig i ‘guilds’ i f.eks. World of Warcraft, og er imponerede over de menneskelige og organisatoriske færdigheder det kræver at lede disse hack-and-slash laug igennem dagligdagens politiske skærmydsler og konplekse ‘raids’ på drager og dæmonhuler.
Faktisk er det ifølge Stanford-forskerne så engagerende og krævende et stykke arbejde at sidde i toppen af de største in-game organisationer, at det nu er blevet en fordel at skrive på sit CV som nyudklækket MBA.
Pas på hvad du siger på nettet
Som mange mediehistorier allerede har vist, kommer danske og internationale politikere jævnligt i fedtefadet, for at lufte holdninger eller være vittige på f.eks. Facebook. Ofte fordi de tror, at steder som facebook og onlineforaer med medlemskab er lukkede rum. Men sådan er det bare ikke.
Hvor Aldous Huxleys og Michel Foucaults dystopiske fremtidsvisioner pegede imod verdener hvor big brother holder øje med dig, er vi i stedet blevet til en generation af autopoeter, der fuldstændigt frivilligt dokumenterer alle vores handlinger og tanker på internettet, og igennem apps som endomondo og foursquare.
Modsat det tidlige internet, hvor alle gemte sig bag kaldenavne, er der nu et stigende krav til gennemsigtighed. Det bliver anset for lurvet eller introvert ikke at have sit eget foto på Facebook, og utroværdigt at debattere under pseudonym på seriøse sider.
Internettet er et offentligt sted
I spillene er man heldigvis stadig anonym, og det ville da også være trist, hvis der ikke var plads til lidt eskapisme med roller der ligger langt fra éns daglige jeg. Derfor er det uheldigt (men næsten forudsigeligt) at Lachowiczs hemmelige identitet som orken Santiaga kom hendes politiske fjender i hænde.
Internettet er et offentligt sted. Det bedste råd er nok, at påtænke at ALT hvad du siger, gør og skriver på nettet potentielt kan falde i de forkerte hænder og checke dine instillinger for deling og offenlighed.
Så overvej om det kan koste dyrt hvis en fremtidig arbejdsgiver tilfældigvis finder din profil, dit foto eller dit tweet når han googler dig – eller om det vil være en fordel at du har fået din usårlige babar hele vejen op til level 68.
Gamerne flokkes under banneret
Der er en underlig tvetydighed når Lachowicz’ modstandere mener at det er moralsk påklageligt og endda farligt at spille en ork i WoW, samtidgt med at de latterliggør hobbyen som ligegyldig og barnlig.
Bestem jer lige, kære replublikanere. Er WoW fjollet , eller er det en alvorlig psykologisk plet på en persons karaktér? Det lader til at begge argumenter er for saftige, til at man kan slippe nogen af dem.
Den anden vej rundt har Lachowicz faktisk høstet masser af sympati blandt internetgeneratonen, og fremstiller kritikerne som ‘out of touch’. Mange yngre vælgere og gamere over 30 flokkes til hendes side, fordi de synes at den konservative reaktion er åndssvag og reaktionær.
Det er nok første gang i USA’s historie at et spil World of Warcraft så tydeligt har flyttet stemmer – begge veje.
Denne artikel er oprindeligt publiceret som et blogindlæg.