Avisen er døende. Digitale nyheder lever!
Danske forskere har kortlagt vores medievaner. Det ser sort ud for de trykte aviser, men de har stadig muligheder for overlevelse, siger forskeren bag rapporten.

Her er top 20 over danskernes mest benyttede kilder til nyheder. (Grafik: Mandag Morgen)

Her er top 20 over danskernes mest benyttede kilder til nyheder. (Grafik: Mandag Morgen)

Det er ikke sjovt at være en artikel i et landsdækkende dagblad for tiden. Der er færre og færre, der kigger på en.

De nye drenge i klassen, som computernyheder og mobilnyheder, overtager med hastige skridt magten i medieverdenen, hvor tv- og radionyheder dog stadig er blandt de mest toneangivende nyhedskilder.

Det er resultatet af en rapport, der er udarbejdet af professor Kim Schrøder og ph.d.-studerende Christian Kobbernagel, Center for Nyhedsforskning på Roskilde Universitet (RUC) og omtalt i Mandag Morgen. Rapporten tager udgangspunkt i et online-spørgeskema, der blev besvaret af et panel af 1023 danskere over 15 år.

Danskernes ti mest brugte nyhedsmedier

I galleriet ovenfor kan du se et detaljeret billede af de 20 mest benyttede nyhedsmedier i Danmark.

Top 10 ser sådan her ud, baseret på spørgsmålet:

»Hvis du tænker tilbage på den seneste uge, hvilke af disse medietyper har du gjort brug af?« (Procent, 2011)

  1. Tv-nyheder - 85
  2. Computernyheder - 70
  3. Radionyheder – 65
  4. Lokal ugeavis -53
  5. Tv-aktualitet (Længere taleprogrammer)- 52
  6. Tekst-tv - 50
  7. Radioaktualitet (Længere taleprogrammer) - 35
  8. Landsdækkende avis – 32 (2008 – 49)
  9. Mobilnyheder – 29 (2008 – 7)
  10. Lokalt dagblad - 28

De sociale medier stormer frem. De ligger faktisk på en delt tiendeplads med 28 procent ligesom de lokale dagblade. I 2008 var procentdelen, der ugentligt læste nyheder på sociale medier, 0.

Den ene af rapportens forfattere, Kim Schrøder, forklarer læsernes flugt fra aviserne således:

»Det indhold, nyhedsmedierne producerer, er sådan set ikke uinteressant for læserne. Folk vil gerne læse det, men der ikke nogen, der vil betale for det,« siger han.

Derfor er det ifølge Kim Schrøder meget fornuftigt, at mediehusene så småt er ved at flytte deres fokus til de online nyhedsmedier.

Særligt de unge er digitale

Hvis man kigger på aldersfordelingen inden for brugen af nyhedsmedier, er billedet tydeligt: De gamle læser avis, de unge får nyheder fra computeren.

Læser trykt avis ugentligt:
15-25 år: 19 procent
66+ år: 58 procent

Læser nyheder på computer ugentligt:
15-25 år: 76 procent
66+ år: 58 procent

Læser nyheder på mobil ugentligt:
15-25 år: 38 procent
66+ år: 5 procent

Læser nyheder på sociale medier ugentligt:
15-25 år: 52 procent
66+ år: 15 procent

Unge vil især gerne have ”hvor som helst-nyheder”, som kan læses, når der er ledig tid i hverdagen, forklarer Kim Schrøder.

Kun 1 procent af de unge vil nødigst undvære avisen i deres nyhedsforbrug.

Aviserne uddør aldrig helt

Selvom tallene taler deres eget tydelige sprog, mener Kim Schrøder ikke, de trykte avismedier er på vej ud over afgrunden.

»Der vil altid være en lille, eksklusiv, intellektuel skare, der gerne vil have en avis i papirform. Hvor lille gruppen kan tillade sig at være, er jo så spørgsmålet, men jeg tror ikke, aviserne kommer til at dø på stribe,« siger Kim Schrøder.

Han fremhæver, at nyheder via mobiler, computere og tablets kan være fremtidens løsning for mediehusene, selvom det i øjeblikket er de færreste, der skaber profit ad den vej.

»I øjeblikket vil folk jo faktisk gerne betale for diverse apps, som man for eksempel kan se det både med nyhedsplatforme og med en musiktjeneste som Spotify,« siger Kim Schrøder.

Du kan læse rapporten på nettet.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcasts herunder. Du kan også findes os i din podcast-app under navnet 'Videnskab.dk Podcast'.

Videnskabsbilleder

Se de flotteste forskningsfotos på vores Instagram-profil, og læs om det betagende billede af nordlys taget over Limfjorden her.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med omkring en million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk