Arkæologer finder egyptisk grav fyldt med kattemumier

En række egyptiske grave har vist sig at indeholde et stort antal dyremumier, der var ofringer til guderne. (Foto: Egypt Ministry of Antiquities)

12 november 2018

Egyptiske arkæologer har i de seneste seks måneder fundet mumificerede katte og en sjælden samling af mumificerede skarabæer - en form for gødningbille, der var hellig i oldtidens Egypten - ved Userkaf pyramide-komplekset syd for Kairo.

Det skriver det egyptiske ministerium for antikviteter i en officiel udmelding på Facebook.

Foruden mumierne og en række andre arkæologiske genstande faldt forskerne også over en uåbnet grav fra Egyptens femte dynasti, der forløb fra år 2.500 til 2.350 f.v.t.

mumier katte egypten

Gravene indeholdt blandt andet en sjælden samling af mumificerede skarabæer. (Foto: Egypt Ministry of Antiquities)

Arkæologerne planlægger at åbne graven for første gang i de kommende uger.

De syv grave gemte på dusinvis af kattemumier og forgyldte kattestatuer. Desuden fandt arkæologerne også en bronzestatue dedikeret til katteguden Bastet.

Forskerne fandt også to sarkofager af træ: Én, der var beregnet til en kobraslange og en anden, der var beregnet til en krokodille.

Foruden dyremumierne har arkæologerne også fundet en lang række andre genstande. Blandt andet amuletter, krukker, og andre kunsthåndværker, der blev vist frem ved Saqqara-udgravningsstedet i Egypten. (Foto: Egypt Ministry of Antiquities).

Men særligt opsigtsvækkende var gravenes indhold af mumificerede og tegnede skarabæer.

»For et par dage siden, da vi opdagede disse kister, var de forseglede med tegninger af skarabæer. Det har jeg aldrig hørt om før,« siger Mostafa Waziri, generalsekretær for det egyptiske Supreme Council of Antiquities, ifølge Reuters.

En kattemumie med påtegnet ansigt. (Foto: Egypt Ministry of Antiquities)

Userkaf pyramide-komplekset ligger i den oldgamle 'nekropol' Saqqara.

'Nekropol' kommer af græsk for 'de dødes by', og Saqqara fungerede netop som gravområde for det gamle Egyptens hovedstad, Memphis.

Egypterne fik deres kroppe mumificerede for at bevare dem til det næste liv, og dyremumierne blev brugt som religiøse ofringer.

Egypternes hellige skarabæ (Scarabaeus sacer) triller afføringskugler ned i underjordiske forrådskamre, og denne adfærd tolkede de gamle egyptere som symbol på verdens skabelse og genskabelse.