Ugens podcast: Hvad er immunterapi?
I ét tilfælde er man lykkedes med, at fjerne brystkræft helt med hjælp fra eget immunforsvar, men hvilke risici findes der? Lyt med.
immunterapi hvad er det virker det udfordringer

Ordet 'immunterapi' er på kræftlægernes læber for tiden. Vi dykker ned i perspektiverne og udfordringerne ved behandlingsformen. (Foto: Colourbox)

Amerikanske forskere har fået en kvinde til at bekæmpe og overvinde sin brystkræft gennem immunterapi.

22 måneder efter behandlingen er hun stadig helt uden sygdomstegn, konkluderer forskerne i et studie, der er publiceret i Nature.

Resultatet lægger sig i forlængelse af andre studier, der viser, at man ved hjælp af immunforsvaret kan bekæmpe kræft.

Seneste podcast
Men hvad er immunterapi egentlig for noget? Får man færre bivirkninger end ved kemoterapi? Og hvornår bliver immunterapi foldet ud i stor skala på de danske hospitaler?

De spørgsmål vurderer professor på Institut for Immunologi og Mikrobiologi på Københavns Universitet og centerleder på Center for Cancer Immunterapi på Herlev Hospital, Per Thor Straten, i ugens podcast.

»Ideen med immunterapi er, i modsætning til kemoterapi, der går ind og direkte rammer og dræber kræftcellerne, at man skubber til immunsystemet, og så får man immunsystemet til finde kræftcellerne og slå dem ihjel,« forklarer han.

I podcasten har vi desuden hevet fat i professor på Institut for Immunologi og Mikrobiologi på Københavns Universitet, Allan Randrup Thomsen, og Professor på T-celler & Cancer på DTU Nanotech, Sine Reker Hadrup.

Frygt for helium-tørke, overraskende islandske gener og nyt om borrelia