Er du en, der kværner løs med saltbøssen, når du laver mad, kan det være en fordel at skrue ned for forbruget.
Det ser nemlig ud til, at en reduktion af natrium fra salt sænker blodtrykket hos mange - selv hos personer, som tager medicin mod forhøjet blodtryk, viser nyt studie.
Det skriver Vanderbilt University Medical Center i en pressemeddelelse.
Salt er i rigtig mange af de fødevarer og retter, vi spiser til daglig, og selvom indholdet i de små, krystalliserede saltkorn er vigtige for kroppen, skal der ikke meget til, før det kan påvirke vores blodtryk.
Det beviser et af de hidtil største studier, som har undersøgt, hvordan en reduktion af natrium i kosten, et grundstof som indgår i mange salte, påvirker blodtrykket hos midaldrende og ældre mennesker og hos personer med allerede forhøjet blodtryk (hypertension).
\ Hvorfor er et forhøjet blodtryk dårligt?
Et højt blodtryk kan belaste hjertet og kredsløbet og kan øge risikoen for forskellige sygdomme og tilstande, heriblandt:
- Åreforsnævring
- Blodprop i hjernen
- Blodprop i hjertet
- Hjerneblødning
I løbet af studiet, som er offentliggjort i tidsskriftet JAMA, testede forskerne to slags diæter på 213 deltagere, der enten fulgte den ene eller anden diæt i en uge, inden de skiftede til den modsatte diæt.
Diæterne havde enten et højt natriumindhold (2,2 gram oven i den sædvanlige diæt) eller et lavt natriumindhold (i alt 0,5 gram om dagen), og efter hver diæt indhentede forskerne data fra deltagernes blodtryks-monitorer, som de skulle bære under forsøget, og urin, som de skulle indsamle over det sidste døgn i hver diæt.
»Effekten ved reduktion af natrium i kosten på blodtrykket var konsistent på tværs af næsten alle personer, inklusiv dem med normalt blodtryk, højt blodtryk, behandlet blodtryk og ubehandlet blodtryk,« fortæller studiets hovedforfatter, Deepak Gupta, lektor i medicin ved VU University Medical Center, Holland, i pressemeddelelsen.
Omtrent 72 procent af deltagerne fik sænket deres systoliske blodtryk (trykket i pulsårerne, når hjertet trækker sig sammen) efter at have indtaget diæten med lavt natriumindhold sammenlignet med deres sædvanlige diæt. Det samme gjaldt nogle deltagere, der i forvejen havde et forhøjet blodtryk og tog medicin for at sænke det.
»Ligesom enhver fysisk aktivitet er bedre end ingen for de fleste mennesker, er enhver reduktion af natrium i den sædvanlige kost sandsynligvis bedre end ingen for de fleste mennesker med hensyn til blodtryk,« siger Deepak Gupta i pressemeddelelsen.
smb



































