Graviditetsdiabetes: Træn før du bliver gravid
Graviditetsdiabetes forebygges ikke ved at træne sent i graviditeten. Forskerne tror i stedet, at træning før man bliver gravid og tidligt i graviditeten er afgørende.

Gravide bør træne uanset hvad, fordi forskning har vist, at træning giver mange andre gunstige effekter, for eksempel mindre ryg- og bækkensmerter. (Foto: Colourbox)

Et studie af 855 gravide kvinder, hvor halvdelen var med i et træningsprogram, mens den anden halvdel gjorde, hvad de plejede, viste, at der ikke var nogen forskel i andelen som udviklede graviditetsdiabetes.

»Vi blev meget overraskede over resultatet fra studiet. Vi ved, at træning både forebygger og behandler diabetes type 2.«

»Graviditetsdiabetes og diabetes 2 ligner hinanden. Vi havde derfor forventet, at vi ville se en forskel mellem de to grupper,« siger Signe N. Stafne.

Hun tager en doktorgrad i emnet ved Det medicinske fakultet ved NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim, og er en af forfatterne bag resultaterne, som nu er publiceret i tidsskriftet Obstetrics & Gynecology.

Gravide udsat for forskellige mængde træning

855 friske, gravide kvinder fra Trondheim og Stavanger deltog i studiet. Da de var cirka 20 uger henne i graviditeten, blev de tilfældigt inddelt i en træningsgruppe og en kontrolgruppe.

Træningsgruppen skulle træne med moderat til høj intensitet tre gange om ugen.

De fik et standard træningsprogram med udholdenheds- og styrketræning. Deltagerne i træningsgruppen fik også tilbud om at deltage i træningstimer med fysioterapeut én gang om ugen.

Kvinderne i kontrolgruppen skulle leve videre som de plejede. De blev ikke frarådet at træne på egen hånd, men fik ikke det samme træningsprogram, som træningsgruppen.

Træning er altid godt

Selvom resultaterne i dette studie viser, at træning sent i graviditeten ikke forebygger graviditetsdiabetes, er rådet fra Signe N. Stafne alligevel klart:

»For gravide er det under alle omstændigheder vigtigt at træne, fordi forskning har vist, at træning giver mange andre gunstige effekter. I vores materiale så vi, at gravide i træningsgruppen havde mindre sygefravær på grund af ryg- og bækkensmerter.«

»Og færre fik inkontinens, fordi de blandt andet fik øvelser, som styrker muskler i ryg, bækken og bækkenbund.«

»Andre studier har vist, at vægtstigningen holdes i skak, noget som også påvirker babyens vægt positivt. Oveni giver træning bedre velvære og søvn,« siger Signe N. Stafne.

Generelt sund livsstil forebygger graviditetsdiabetes

Overvægt, høj alder og diabetes i nær familie øger risikoen for at udvikle graviditetsdiabetes. Denne diabetestype opstår som regel i anden og tredje trimester af graviditeten.

»At have en generel sund livsstil forebygger graviditetsdiabetes,« slår Signe N. Stafne fast.

Både styrke- og udholdenhedstræning er vigtigt, før under og efter en graviditet. (Foto: Colourbox)

Får man graviditetsdiabetes under graviditeten, er risikoen større for at udvikle diabetes type 2 senere i livet.

»Både mor og barn er mere udsat for diabetes type 2, metabolsk syndrom og hjerte-kar-sygdomme senere i livet, hvis mor havde graviditetsdiabetes,« siger Signe N. Stafne.

Træning fra dag ét, også gerne før

En graviditet varer i 40 uger. Træningsprogrammet for kvinderne startede først midtvejs i graviditeten. Dette tror Signe N. Stafne er med til at forklare, hvorfor de ikke fandt forskelle mellem træningsgruppen og kontrolgruppen i dette studie.

»Jeg tror, det er for sent at starte træning i uge 20. Tidligere observationsstudier har vist, at det at være i god form tidligt i graviditeten, og også før man bliver gravid, hjælper mod denne type diabetes,« siger Signe N. Stafne.

Vigtigt at motivere til træning

Træningsgruppen skulle træne tre gange om ugen, men det var kun 55 procent, der klarede at gennemføre dette. Forpligtelser på arbejdet og i hjemmet oveni graviditetskomplikationer var de mest almindelige grunde til, at kvinderne ikke lykkes med at gennemføre træningen.

Kvinderne i kontrolgruppen havde ikke et fast træningsprogram, de skulle følge, men mange her trænede på egen hånd, og ti procent af kontrolgruppen trænede tre gange om ugen sent i graviditeten.

Dermed var forskellene mellem træningsgruppen og kontrolgruppen ikke så store. Dette kan forklare, hvorfor forskerne ikke fandt forskelle i, om træning hjælper mod graviditetsdiabetes eller ej.

»Det er generelt vanskeligt at få folk til at træne, ikke kun gravide. Det er meget vigtigt at få disse kvinder til at gennemføre sådan et træningsprogram.«

»Vi må derfor tænke på, hvordan samfundet bedst muligt kan fremme, at gravide får mulighed for at være fysisk aktive. Måske kan gravide træne i arbejdstiden? Det vil formentlig sikre, at de kan blive på jobbet i længere tid,« mener Signe N. Stafne.

Bør studere overvægtige gravide

De fleste kvinder, som deltog i studiet, var normalvægtige og friske, uden risikofaktorer for at udvikle graviditetsdiabetes.

Dette kan også være med til at forklare, hvorfor forskerne ikke fandt forskelle mellem de som fulgte træningsprogrammet og kontrolgruppen.

»Vi ved, at vægt har betydning for at udvikle graviditetsdiabetes. Videre forskning bør se på, om træning forebygger graviditetsdiabetes hos overvægtige.«

»Måske vil resultaterne så vise forskelle mellem gruppen med træningsprogram og kontrolgruppen,« foreslår Signe N. Stafne.

© forskning.no Oversættelse: Julie M. Ingemansson

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.