Fodbold er lige så effektivt som blodtryksmedicin
Nyt studie viser, at fodbold forbedrer hjertefunktion, blodtryk og kondition hos type 2-diabetespatienter. Fodboldtræning to gange om ugen sænker f.eks. blodtrykket hos patienterne i samme grad som blodtryksmedicin.

Fodbold er ikke bare sundt. Det er også sjovt, hvilket er vigtigt, hvis vi skal holde os selv fast i at dyrke sport hele tiden og igennem hele livet. (Foto: Colourbox)

Fodbold er ikke bare et sjovt boldspil. Det er også hamrende effektiv motion.

En ny undersøgelse viser, at fodboldtræning to gange om ugen sænker blodtrykket hos type 2-diabetespatienter i samme grad som blodtryksmedicin.

Fodboldtræningen gjorde på kort tid forsøgsdeltagernes hjerter og kredsløb sundere, fortæller en af de to forskere bag studiet, projektleder og ph.d.-studerende Jakob Friis Schmidt fra Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet.

»Mange type 2-diabetespatienter har en hjertemuskel, som er blevet mindre fleksibel pga. blandt andet et højt blodsukker, og dette er et af de første tegn på, at type 2-diabetes påvirker hjertefunktionen. Det øger risikoen for senere at udvikle hjertesygdom i form af hjertesvigt,« siger forskeren og fortsætter:

»Vi fandt, at fodboldtræningen forbedrede hjertets fleksibilitet markant, og at selve hjertemuskelvævets hastighed under denne proces var forøget med hele 29 procent. Det svarer faktisk til, at hjertet efter tre måneders træning var blevet 10 år yngre.«

Fakta

Deltagerne spillede fodbold to gange om ugen i 24 uger, men de positive effekter for hjertefunktionen viste sig allerede halvvejs i forsøget.

Kilde: Københavns Universitet

Men det var ikke kun hjertets fleksibilitet, som blev bedre.

Forsøgsdeltagerne kom også i markant bedre form på kort tid, og de fastholdt interessen for fodboldtræningen efter afslutningen på studiet.

Forskerne bag det nye studie mener således, at fodboldtræning har et stort potentiale for at hjælpe ikke bare diabetespatienter, men også for at forbedre folkesundheden.

Udholdenhed og kondition forbedret efter 12 uger

Forsøget bygger på et projekt, hvor 21 mænd i aldersgruppen 37 til 61 år deltog. Alle mændene havde type 2-diabetes.

12 af de 21 forsøgsdeltagerne blev sat til at spille fodbold to gange om ugen, mens de resterende udgjorde en kontrolgruppe. 

»Hvis man skal have en god kondition, så kan man dyrke intervaltræning. Men fodbold giver en lige så god kondition. Vil man forbrænde fedt, så er det godt at løbe langt. Men fodbold er lige så godt. Hvis man skal have stærke muskler og knogler, så er styrketræning godt. Men fodbold er lige så godt,« siger Jakob Friis Schmidt. (Foto: Colourbox)

Forsøgspersonerne ændrede hverken deres kostvaner eller ved de fysiske aktiviteter, de plejede at lave. Den eneste forskel var, at den ene gruppe var begyndt at spille fodbold.

Efter bare 12 uger kunne forskerne konstatere, at træningen havde en positiv effekt hos forsøgsgruppen, som de ikke fandt i kontrolgruppen.

Effekten hos fodboldspillerne var følgende:

  • Konditionstal var øget med 12 procent.
     
  • Udholdenhedsevnen var øget med 42 procent.
     
  • Hjertets såkaldte sammentrækningsfase blev forbedret, så hjertet kunne forkorte sig 23 procent mere for hvert hjerteslag og deformerede sig 10 procent mere ved sammentrækning. Denne effekt er ikke hidtil blevet påvist ved fysisk aktivitet.
     
  • 60 procent af deltagerne havde forhøjet blodtryk inden forsøget og tog medicin for at sænke blodtrykket. Fodboldtræningen sænkede blodtrykket med 8 mmHg. Det kan sidestilles med effekten af en blodtrykssænkende pille. En så stor forskel er hidtil ikke påvist i studier med fysisk aktivitet.

»En bedre kondition nedsætter risikoen for følgesygdomme til type 2-diabetes og gør det lettere at klare daglige gøremål og vedligeholde en fysisk aktiv tilværelse,« siger ph.d.-studerende ved Center for Holdspil og Sundhed Thomas Rostgaard, som er medforfatter til studiet.

Forskerne fandt og dokumenterede resultaterne ved blandt andet udholdenhedstests, målinger af iltoptagelse på motionscykel, målinger af blodsukker, blodtryksmålinger og ultralydsscanninger af hjertet. 

Fodbold giver kroppen det hele

»Hvis man skal have en god kondition, så kan man dyrke intervaltræning. Men fodbold giver en lige så god kondition. Vil man forbrænde fedt, så er det godt at løbe langt. Men fodbold er lige så godt. Hvis man skal have stærke muskler og knogler, så er styrketræning godt. Men fodbold er lige så godt.«

Jakob Friis Schmidt

Ph.d.-studerende Jakob Friis Schmidt fortæller, at man fra tidligere studier ved, at fodbold adskiller sig fra løb og fitness ved på alle fronter at være godt for kroppen, men også ved at indeholde helt særlige sociale kvaliteter.

»Hvis man skal have en god kondition, så kan man dyrke intervaltræning. Men fodbold giver en lige så god kondition. Vil man forbrænde fedt, så er det godt at løbe langt. Men fodbold er lige så godt. Hvis man skal have stærke muskler og knogler, så er styrketræning godt. Men fodbold er lige så godt.«

»Fodbold foregår ved høj intensitet, men sammen med andre, og du har meget fokus på boldspillet. Derfor føler deltagerne, at det er mindre hårdt end at gå ud og intervaltræne.«

Fodbold fastholder motionister

Sportsgrenen har, ifølge forskeren, et stort potentiale til at fastholde folk i en fysisk aktiv tilværelse. Deltagerne i studiet tog for eksempel selv initiativ til at fortsætte deres fodboldtræning efter forskningsprojektet.

»Fastholdelseselementet er det, der skaber folkesundhed. Det er vigtigt, at folk bliver ved med at være fysisk aktive igennem hele livet, og her er fodboldtræning med til at opbygge social kapital og motivation, som gør, at vores deltagere alle sammen ønsker at fortsætte med at træne, fordi det er socialt og sjovt,« siger Jakob Friis Schmidt.

Det videnskabelige studie er netop udkommet i tidsskriftet Medicine & Science in Sports & Exercise.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.