Danske forskere finder 12 nye gener for autisme
04 marts 2019

I 1938 bliver den første autisme-diagnose stillet. Lige siden har forskere forsøgt at forklare, hvorfra lidelsen stammer.

Buddene har været mange, men en ting har længe været slået fast: Generne har overordentlig stor betydning.

Nu har et stort internationalt samarbejde, ledet af det danske iPSYCH projekt, identificeret de første hyppige risikogener for autisme og for første gang fundet de genetiske forskelle mellem forskellige typer af autisme, skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

Risikogener er de gener, som psykisk syge har til fælles. Mennesket har cirka 19.000 gener, og risikogener er en betegnelse for specielle varianter i generne, som mindst fem procent af befolkningen har.

»Når vi taler autisme er der en arvelighed på op mod 80 procent, så genernes betydning er samlet set stor,« fortæller lektor Jakob Grove fra Aarhus Universitet, som er en af hovedkræfterne bag studiet og del af forskningsprojektet iPSYCH, ifølge pressemeddelelsen.

»Ikke desto mindre har det trods mange års arbejde været en stor udfordring for os at identificere, præcist hvilke gener der er involveret,« tilføjer han.