Brasilianske bær kan være ny kur mod MRSA-bakterier
brasiliansk pebertræ MRSA ny undersøgelse

Disse røde bær fra pebertræer i Brasilien kan måske hjælpe mennesker, der er ramt af bakterier, som ikke kan nedkæmpes med antibiotika. (Foto: Flickr.com/Mauricio Mercandante).

13 februar 2017

Et bær, der i århundreder har været brugt af healere i Sydamerika, kan nu være nøglen til at bekæmpe bakterier, der er resistente over for antibiotika.

Det skriver Sciencealert.com.

En række forskere har undersøgt effekten af de røde bær, der vokser på brasilianske pebertræer.

De konkluderer i undersøgelsen, der er udgivet i Scientific Reports, at bærrene kan uskadeliggøre farlige bakterier som eksempelvis MRSA, der ikke reagerer på antibiotika.

»Bærene forhindrer simpelthen MRSA-bakterien i at udsende giftstoffer, der skader vævet i vores hud,« forklarer Cassandra Quave, som er etnobotaniker og forsker i nye former for plantemedicin til Sciencealert.

MRSA er stafylokokker, der kan forsage blærer og infektioner i huden, og flere tusinde mennesker dør årligt af bakterien.

Men nu giver forskernes undersøgelse af virkningen af de røde bær, håb for en fremtidig kur.

Bærrene virker nemlig i mus, der bedre kan hele de hudinfektioner, som opstår på grund af eksempelvis MRSA.

Ekstraktet fra bærrene hjælper til at undertrykke et gen, som MRSA-bakterien bruger til at kommunikere.

»Musenes normale immunsystem kan bedre hele sårene fra eventuelle infektioner, når systemet bliver hjulpet af bærerne,« siger Cassandra Quave.

Selvom bærrenes virkning hidtil kun er demonstreret i mus, er forskerne håbefulde, i forhold til at de også kan have en effekt på mennesker i fremtiden.

Dog understreger de, at ekstrakten fra bærrene ikke er en komplet kur mod MRSA, men bare gør, at kroppen bedre kan bekæmpe bakterien og infektionerne i huden.

»Derfor skal folk heller ikke begynde at gnubbe sig med de her bær, før vi har testet deres virkning i mennesker,« understreger Cassandra Quave til NBC News.