Præcise målinger af universets udvidelse skaber 'spændinger' hos fysikere
Kilde:
08 april 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

Forskere har produceret den hidtil mest præcise måling af, hvor hastigt det tidlige univers udvidede sig, skriver BBC.

De når ifølge BBC frem til, at da der var gået tre milliarder år efter Big Bang, udvidede universet sig med én procent for hver 44 millioner år.

Resultatet kommer fra forskerne ved det såkaldte Baryon Oscillation Spectroscopic Survey (BOSS).

Forskerne håber på, at de nye resultater kan give ny indsigt i mørk energi – en mystisk type energi, som findes overalt i rummet, og som får Universet til at udvide sig hurtigere og hurtigere.

Det interessante ved de nye resultater er ifølge BBC, at de nye målinger af universets udvidelses-rate for 10 milliarder år siden er en hel del mindre end, hvad forskerne havde forventet ud fra den såkaldte Standardmodel.

»Det her er den mest præcise måling, der nogensinde er blevet lavet, og alt, hvad jeg vil sige er, at der i øjeblikket er spændinger,« siger BOSS-forskeren Matthew Pieri fra det britiske Portsmouth University til BBC.

Hans kollega tilføjer, at det endnu er for tidligt at omskrive teorierne om kosmos.

»På nuværende tidspunkt hopper vi ikke op og ned og siger, at det er tid til at omskrive hele kosmologien. Men det er denne slags opdagelser, som kan føre til nytænkning«

»Vi har haft antaget, at den mørke energi er en konstant, og denne tilgang har været meget vellykket hidtil. Men når vi tager flere data med og dykker ned i støjen (støjen i målingerne, red.), er det muligt, at noget nyt vil opstå. Det er selvfølgelig også muligt, at når vi tager flere data med, så vil spændingen simpelthen gå væk,« siger professor Bob Nichol til BBC.