Ny teknologi giver mobilens batteri længere levetid
Kilde:
27 september 2011

Forskere ved det amerikanske forskningsinstitut Berkeley Lab har fundet en billig måde at øge energitætheden i, og dermed levetiden på, lithium-batterier – det er blandt andet den slags batterier, der bruges i mobiltelefoner og spillemaskiner. Det skriver Ingeniøren.

De skifter anode-materialet grafit ud med silicium - på en ny måde.

Silicum bliver brugt på en ny måde

Ved at bruge silicium på en ny måde, er det lykkedes forskerne at komme udenom det gængse problem, at silicium har en tendens til at svulme voldsomt op under opladning af batteriet – til mere end tre gange størrelse. Silicium er ellers et godt materiale at bruge i batterierne, fordi det kan absorbere mere end otte gange så mange lithium-ioner som de gængse elektroder, og det giver batteriet længere levetid.

Det er en stor fysisk belastning, når det svulmer op under opladning, og det ødelægger batteriet.

Ny teknologi løser problemet

Nu er løsningen på det problem løst. Hos Berkeley Lab's EETD (Environmental Energy Technologies Division) har man fundet på at samle silicium-partikler i en ny, fleksibel polymer (en syntetisk forbindelse med høj molekylvægt), som er elektrisk ledende, og som tåler den voldsomme udvidelse uden at gå i stykker. Det gode er, at polymeren er billig at fremstille, og den er kompatibel med de fabriksprocesser, som i forvejen bruges i batteriindustrien, skriver Berkeley Lab i en pressemeddelelse.