Forskerens favorit: Ældgammel sten kan hjælpe mod klimaforandringerne
Den op mod fire milliarder år gamle bjergart peridotit kan bruges til bilbatterier og hive CO2 ud af atmosfæren.

Se videoen, hvor Kristoffer Szilas fortæller om bjergarten peridotit, der kan hjælpe os i kampen mod klimaforandringer. (Video: Kristian Højgaard Nielsen/Forskerzonen)

Vi står overfor en enorm udfordring med den grønne omstilling, som bliver mere presserende, for hver dag der går.

Til denne udfordring kan den 4 milliarder år gamle bjergart peridotit måske vise sig at være særdeles nyttig.

Den indeholder nemlig mineralet olivin, der indeholder meget nikkel, som blandt andet bruges til el-bilers batterier. Et Tesla-bilbatteri består for eksempel af 80 procent nikkel.

»Det er derfor vigtigt, at vi finder nogle forekomster af bjergarten, så vi kan imødekomme den grønne omstilling,« siger geolog Kristoffer Szilas, som er adjunkt ved Københavns Universitets Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning.

Men selvom bjergarten er den mest almindelige bjergart og udgør 84 procent af Jordens rumfang (volumen), er den alligevel sjælden på Jordens overflade. Den findes nemlig typisk 6-30 kilometer under Jordens overflade.

På trods af bjergartens sjældenhed på jordens overflade har Kristoffer Szilas alligevel kunnet medbringe en klump af bjergarten peridotit, som han har fundet i Grønland.

Den viser han frem i denne video af 'Forskerens favorit' – serien, hvor forskere viser og fortæller om deres yndlingsgenstand fra deres forskning.

Forskerens favorit

I 'Forskerens favorit' kan du se med, når forskellige forskere viser og fortæller om deres yndlingsgenstand fra deres forskning.

I dette afsnit kan du se Kristoffer Szilas fortælle om, hvordan bjergarten peridotit kan hjælpe med klimaforandringerne.

I andre episoder fra 'Forskerens favorit' kan du bl.a. møde et spedalsk skeletskydeskuret på Christiania, en bro ud af vand, en hebraisk bibel og de utrolige bjørnedyr.

Se alle episoder her

Olivin kan hive CO2 direkte ud af atmosfæren

Udover at kunne bruges til Tesla-batterier kan olivin også benyttes til noget andet, der er enormt vigtig i kampen mod klimaforandringerne.

Olivin danner nemlig mineralet magnesit ved at gå sammen med CO2, når den bringes til Jordens overflade.

»Det betyder, at vi har en metode i naturen, som viser os, hvordan man kan hive CO2 direkte ud af atmosfæren,« siger Kristoffer Szilas.

Det er netop denne proces, som han forsøger at efterligne i et igangværende forskningsprojekt.

Det kan måske kan hjælpe os i kampen mod klimaforandringerne.

Se videoen for at høre mere om bjergarten peridotit. Her fortæller Kristoffer Szilas om stenens lange historie og dens forskningsmuligheder.

Forskerzonen bliver udgivet takket være støtte fra Lundbeckfonden. Forskerzonens redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af Lundbeckfonden.

Læs mere om Forskerzonens mål, visioner og retningslinjer her.