Ledere som ønsker sig engagerede medarbejdere, må gå foran som troværdige rollemodeller.
Hun eller han kan motivere og inspirere gennem visioner og sørge for at give den enkelte udviklingsmuligheder.
Det er en leder, som tør at udfordre etablerede sandheder.
Dette er nøgleingredienser i det som kaldes for ”transformerende ledelse”. En form for ledelse, som lægger vægt på at fremme både arbejdsengagement og serviceklima – faktorer som bidrager til at skabe bedre præstationer og forhøjet rentabilitet.
Det er derfor ikke så mærkeligt, at det er populært for ledere at være og at fremstå som transformerende ledere.
Ledere som engagerer
Karoline M. H. Kopperud har i sin ph.d.-afhandling ved Handelshøyskolen BI i Norge gennemført to undersøgelser for at se, hvordan ledere kan forhøje medarbejdernes præstationer ved at skabe arbejdsglæde.
Mere 1.200 medarbejdere inden for finanssektoren bidrog i første del af undersøgelsen. Denne blev fulgt op af et studie blandt 291 medarbejdere og 30 ledere i et revisionsfirma.
Studiet viser, at transformerende lederskab øger sandsynligheden for højt medarbejderengagement og et godt serviceklima i virksomheder.
»Transformationsledere styrer på en anden og mere moderne måde end gennem traditionel styring og kontrolleret ledelse,« anfører Karoline M. H. Kopperud.
Resultaterne bekræfter tidligere studier, som viser, at denne form for ledelse er forbundet med gode resultater på bundlinjen i blandt andet finansvirksomheder og i forsknings- og udviklingsarbejde.
Øjet som ser
Karoline M. H. Kopperud har bedt både medarbejdere og ledere om at vurdere lederens ledelsesstil, og derefter set på hvilke effekter denne vurdering har på de ansattes arbejdsengagement.
Lederen har selvfølgelig en klar opfattelse af sin egen ledelsesstil.
Studiet viser, at lederens egen vurdering af ledelsesstil kun har en svag direkte indvirkning på medarbejdernes engagement.
Og det er måske ikke så overraskende. For det er medarbejdernes vurdering af lederen, som tæller.
»Det er medarbejdernes vurdering af ledelsesstilen som afgør, om lederen evner at engagere sine medarbejdere,« siger organisationsforskeren.
Ydmyge ledere har størst positiv effekt på serviceklimaet, særligt dem, der vurderer sig selv lavere end medarbejderne gør.
»Graden af enighed mellem leder og medarbejder om lederens ledelsesstil kan både forstærke og svække de positive effekter af ledelsen,« siger Karoline M. H. Kopperud.
Efterlyser øget selvindsigt
Tidligere forskning viser, at der er meget lav overensstemmelse (4-6 procent) mellem lederes vurdering af egen ledelse og medarbejdernes vurdering af den samme ledelse.
Graden af overensstemmelse mellem lederes egenvurdering og deres medarbejderes vurdering reflekterer en leders selvindsigt.
»En indsigtsfuld leder viser god forståelse for egne behov, følelser, evner og adfærd udover at være proaktiv i sin håndtering af udfordrende situationer,« fortæller Karoline M. H. Kopperud, som mener, at forhøjet selvindsigt hos ledere er en nøgle til større engagement på jobbet.
© forskning.no Oversættelse: Julie M. Ingemansson