Kultur & Samfund

Seneste artikler om emnet: Kultur & Samfund

Udgiv indhold
  • Invaderende arter koster én milliard om året

De fremmede dyr og planter vælter ind over Danmark, og vi bruger knap én milliard kroner hvert år på at sørge for, at naturen ikke bliver lige så ensartet som McDonalds. Men størstedelen af indsatsen er irrelevant for naturen, mener professor.
  • Toårige børn i pleje er lige så trygge som andre børn

Små plejebørn har lige så ofte et trygt forhold til deres plejeforældre, som andre børn har til deres biologiske forældre.
  • Vikingemode: Se deres flotte mønstre

Vikingerne udsmykkede deres genstande med mønstre og motiver. Forskerne har identificeret seks forskellige stilarter, der dannede mode i løbet af vikingetiden.
  • Den bedste forskning ligger på grænsen mellem discipliner

Både fysikere og biologer er optaget af at udforske og forstå naturen. Biologer kan stille mange relevante spørgsmål, som de ikke kan besvare. Og fysikere kan svare på mange spørgsmål, som ingen har stillet. Den svære kunst er at kombinere spørgsmål og svar på tværs af faggrænser.
    Bringes i samarbejde med Aktuel Naturvidenskab
  • Er hensynsløse bilister generelt mere risikovillige?

Nyt forskningsprojekt skal afdække, om chanceryttere i trafikken også generelt løber større risici i deres liv. I så fald har vi måske overvurderet betydningen af seler og spritbilisme for trafiksikkerheden.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • 18. april 1864: En hårsbred fra døden

Man har lov til at være heldig, men når kuglerne fyger om ørerne på én, er det også nødvendigt. Der findes beretninger om soldater, som reddede livet på de mest utrolige måder, til trods for at de blev ramt af et velrettet skud eller af en granatsplint.
    Bringes i samarbejde med Tidsskriftet Skalk
  • Derfor giver Pharrells musik dig lyst til at danse

Trommerytmer, der efterlader plads til dansetrinene, giver størst nydelse og lyst til dans, viser ny dansk forskning. Men hvad er det egentligt for noget musik, der får os op af sæderne?
  • Findes der ultimative sandheder?

TÆNKEPAUSER: Vi kan finde sandheden mange steder og i vidt forskellige former. Men sandheden om naturvidenskabens sandheder er sandelig noget helt særligt.
  • Derfor preller gode argumenter af på nogle mennesker

Selv de bedste argumenter er ikke nok til at overbevise alle mennesker. Vi skal gøre op med forestillingen om rationelle og irrationelle argumenter, siger forsker, hvis model skal testes på sundhedskampagner.
    Bringes i samarbejde med Det Frie Forskningsråd
  • Store opdagelser: Hormoner - kroppens kemiske kommunikation

Det kræver sofistikeret kommunikation mellem en organismes legemsdele, når den skal agere – f.eks. når den skal bevæge sig, fordøje et måltid, være frugtbar eller noget helt fjerde. I dag ved vi, at kommunikationen sker via elektriske og kemiske signaler.
    Bringes i samarbejde med 50 opdagelser - Højdepunkter i naturvidenskaben
  • Del glæde på Facebook - det smitter

Når dine Facebook-venner skriver noget positivt - eller negativt - er der en stor sandsynlighed for, at du ændrer den tone, du selv skriver i. På den måde kan vi selv være med til at sprede glæde på de sociale medier, blot ved at tænke over den tone vi skriver i.
  • Rimer inklusion på skole?

KRONIK: Regeringen ønsker en bedre folkeskole for alle, hvor elever med særlige behov skal inkluderes. Men hvis inklusionen skal lykkes er der behov for radikale ændringer og en helt ny måde at tænke skole på.