Snooze-knappen gør dig mere søvnig
Hvis du hver morgen har problemer med at komme ud af fjerene, kan det være, du skal stoppe venskabet med din snooze-knap. Den afbrudte søvn om morgenen kan nemlig gøre dig endnu mere træt.

Du ligger og sover nok så trygt, og midt i drømmen sniger sig en ubehageligt kimende lyd ind. En ny dag truer, øjnene er tunge, og du trykker på snooze-knappen for at sove bare 10 minutter mere. Næste gang vækkeuret ringer, er det ikke mere attraktivt at kaste dynen af, end det var lige før - fordi din krop faktisk ikke er klar til at vågne.

Læs også: Sådan foregår en god nats søvn

Kroppen gør sig klar til at vågne

Din krop er indrettet med en søvncyklus. Den sidste time af den cyklus bruger kroppen på at gøre dig klar til at stå op. Det gør den ved at hæve din kropstemperatur og gå fra en dyb til en lettere søvn.

I den fase bliver også udløst hormoner som dopamin og kortisol, som gør dig klar til at stå op. Når vækkeuret ringer, kan den fase blive afbrudt, og hvis det sker, så føler du dig træt og fortumlet, når du vågner.

Din søvncyklus starter forfra, når du falder i søvn

Så kunne man måske fristes til at tro, at hvis man sover videre i 10 minutter, så vil vækkeuret ringe senere i opvågningsfasen. Men tværtimod risikerer du faktisk at starte din søvncyklus forfra og falde i en endnu dybere søvn, end da du blev vækket første gang. Derfor vil det bedre kunne betale sig for dig at stå op første gang, vækkeuret ringer.

Læs også: Hvorfor spjætter vi inden drømmeland?

Fast døgnrytme kan gøre dig morgenfrisk

I stedet for at kæmpe mod vækkeuret hver morgen kan du prøve at få en mere fast døgnrytme. Hvis din krop er vant til at blive lagt i seng og blive vækket på samme tidspunkt hver dag, vil din søvncyklus indrette sig efter det.

Læs også: Lyset styrer din døgnrytme

Med lidt held kan du ende med helt at slippe for vækkeuret.