Byens lys narrer solsorte til at parre sig tidligere
Kilde:
10 januar 2013

Solsorte parrer sig tre uger tidligere på året, hvis de bliver udsat for en tilpas mængde by-belysning igennem vinteren, ifølge ScienceNews.

Det har en gruppe tyske forskere fra Max Planck Institut for Ornitologi fundet ud af. Forskergruppen fandt ud af, at testoteronniveauet steg tidligere på året, end hos de mandlige solsorte som fløj omkring i München, end hos de solsorte, som holdt til i en skov 40 km fra byen. Byfuglenes kønsdele begyndte også at vokse tidligere end hos skovfuglene.

I december 2010 begyndte forskerne et forsøg. De udsatte en gruppe solsorte, som de havde fanget, for den mængde lys, som er typisk i et bymiljø. En vinter i laboratoriet fik fuglene til seksuelt at modnes tidligere. Forskerne fortsatte lyspåvirkningen af fuglene for at se, hvad der skete. I foråret 2012 var solsortene ikke længere i stand til at parre sig, da deres reproduktive system var gået i stå.

Davide Dominoni, som er en af forskerne bag resultatet, fortæller, at forklaringen er, at lyset satte fuglenes biologiske ur i stå. Det vil sandsynligvis ikke ske for byfugle i virkeligheden, fordi de i modsætning til fuglene i laboratoriet bevæger sig vidt omkring. Men forskningsresultatet viser, hvilken effekt kunstigt lys kan have.

Resultatet er blevet fremlagt af Davide Dominoni på the annual meeting of the Society for Integrative and Comparative Biology.