SpaceX har skudt storstilet internetprojekt i gang: Astronomer udtrykker bekymring
Kilde:
29 maj 2019

SpaceX, der er ejet af Elon Musk, har gang i et storstilet projekt om at sende ikke færre end 12.000 telesatellitter i rummet med det formål at skabe en ultrahurtig internetforbindelse rundt i hele verden.

Sidste uge skød rumstationen så de første 60 telesatellitter afsted i projektet 'Starlink', skriver Science Alert.

Og det har sat ild i en diskussion om, hvad de mange satellitter kommer til at betyde for astronomers arbejde.

Astronom Alan Duffy fra Swinburne University, som er førende forsker på Royal Institution of Australia, er en af de bekymrede stemmer i debatten.

LÆS OGSÅ: SpaceX vil sende første private rumskib til Mars

Til Science Alert uddyber forskeren, at den helt store bekymring går på, at Starlink vil sætte de jordbaserede teleskoper ud af spil, idet de allerede i dag er udfordret af de mange objekter, der befinder sig i rummet.

I dag har astronomer imidlertid udviklet teknikker til at luge ud i objekterne i rummet, når de anvender et jordbaseret teleskop, men en opsendelse af 12.000 telesatellitter er uden fortilfælde.

»En fuld indfasning af Starlink vil muligvis betyde enden på jordbaserede mikrobølge-radioteleskopers mulighed for at skanne himlen for svage radioobjekter,« fortæller Alan Duffy til Science Alert.

Han anser det ifølge Science Alert som uundgåeligt, at de mange satellitter ikke vil påvirke de jordbaseret teleskoper, hvorfor han foreslår at opsætte et nyt teleskop på den del af Månen, der er længst væk.

Science Alert skriver, at der anslås at være 5.162 objekter, der kredser om jorden - omkring 2.000 fuldt operationelle.