Hvorfor har Månen ikke noget navn?
En læser undrer sig over, hvorfor Månen ikke har noget navn, når nu vores solsystems stjerne, planeter og andre måner har.

Jordens måne er solsystemets femtestørste. Definitionen af en måne er et større himmellegeme, der kredser rundt om en planet. (Foto:Shutterstock)

Den drager os, den trækker i vores oceaner, og den er et hyppigt brugt symbol i kunstens verden. En læser undrer sig over, hvorfor det lille, runde himmellegeme, som kredser rundt om Jorden og i vores bevidsthed, ikke har fået noget navn.

»Jeg vil høre, hvorfor vores måne ikke har fået et navn, når nu vores stjerne har fået navnet 'Sol', og planeternes måner har et navn,« skriver Quang Nguyen i en mail.

Månen har faktisk et navn

Spørg Videnskaben er gået på jagt efter et svar på dette udmærkede spørgsmål. Quang Nguyen her ret i, at der findes mange andre måner i vores solsystem med et specifikt navn. Definitionen af en måne er 'et større himmellegeme, som kredser om en planet'.

Leder af Orion Planetarium, Lars Petersen, punkterer præmissen for spørgsmålet, så snart han får det stillet.

»Jeg kan godt forstå, at læseren undrer sig. Men Månen har faktisk et navn. Den hedder bare Månen. Derfor skal man faktisk stave Månen med stort, da ordet er et reelt navn,« siger Lars Petersen, ph.d. i astrofysik og leder af Orion Planetarium ved Jels.

Månens navne stammer fra oldtiden

Navnet 'Måne' stammer – ligesom det engelske navn 'Moon' – fra urgermansk, og så vidt man ved, blev det taget i anvendelse i Nordeuropa for omkring 2.000 år siden.

På græsk hedder Månen 'Selene', og på latin hedder den 'Luna'. Månen har altså aldrig fået noget officielt navn, men har i stedet bibeholdt sine forskellige navne fra Oldtiden. Og det er der en indlysende grund til, fortæller Lars Petersen.

»Man har jo altid kunnet se Månen fra Jorden, da det ikke kræver en kikkert at kunne se den. Og da man ikke kendte til andre måner i oldtiden, har man ikke haft noget behov for at navngive den for at skelne den fra andre måner,« siger Lars Petersen.

Galilei fandt andre måner

Man blev opmærksom på, at der findes andre måner end vores egen i 1610. Det var den italienske astronom, Galileo Galilei, som gjorde den banebrydende opdagelse, da han kiggede på himlen gennem sit nye teleskop.

Han fandt fire måner, som alle kredsede om planeten Jupiter. I modsætning til vores egen måne, fik Jupiters måner navne.

»Da man blev klar over, at der findes flere måner, begyndte man at navngive dem, man fandt. Jupiters måner navngav man efter Zeus’ elskerinder, da Jupiter er det romerske navn for Zeus,« siger Lars Petersen.

Vi takker Quang Nguyen for spørgsmålet og kvitterer med en T-shirt.

Du kan selv få svar på spørgsmål til videnskaben, hvis du sender dem ind til os på mailadressen sv@videnskab.dk.