KORT NYT FRA DANMARK
Er du også en af dem, som automatisk får det bedre, hvis indkøbskurven er fyldt op med bæredygtige kaffebønner og fair trade-chokolade? Så er det ikke nødvendigvis kun fordi, du har gjort en god gerning.
Ny forskning viser, at din hjerne belønner købet af fair trade-produkter ved at øge aktiviteten i det center, vi kalder belønningscentret.
Det gør dig ifølge den nye forskning villig til i gennemsnit at betale 30 procent mere for de ‘fair’ produkter, skriver forskning.no.
»Jo højere aktivitet i området for belønning, jo flere penge var de villige til at betale,« siger professor Bernd Weber, der står bag studiet og som er hjerneforsker ved Universitetet i Bonn til forskning.no.
I alt deltog 40 testpersoner, som skulle igennem to forskellige tests. Først og fremmest blev de sat til at bedømme to identiske stykker chokolade, hvoraf de blev fortalt, at det ene var fair trade og det andet almindeligt. Her vandt det ‘politisk korrekte’ chokoladestykke overlegent.
Derudover skulle deltagerne vurdere en række fair trade- og konventionelle varer, mens de lå i en hjernescanner.
Det viste sig, at den del af hjernen, som har til formål at vurdere pris og behov bliver påvirket af, hvordan varens emballage tager sig ud.
Her spiller fair trade-logoet en afgørende rolle, da hjernens belønningscenter aktiveres, når vi køber produkter som er mærket med det blågrønne logo.
Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Frontiers in Behavioral Neuroscience.
Læs også:
Hvor meget tager jeg på, hvis jeg spiser 100 gram chokolade?
Skål for vin, chokolade og et langt liv med et godt helbred
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
sbv