Skål for vin, chokolade og et langt liv med et godt helbred
Jeanne Calment, der døde i 1997 i en alder af 122 år, bevarer rekorden som verdens ældste person. Hemmeligheden? Hun spiser et kilo chokolade om ugen - og så stoppede hun med at ryge som 100-årig.

Hemmeligheden bag et langt liv med et godt helbred findes i generne. (Foto: Colourbox)

Man skulle tro, at Jeanne Calment - rekordindehaveren af titlen 'verdens ældste menneske' - førte en fejlfri og sund livsstil. Men det er overhovedet ikke tilfældet.

Hvert år på hendes fødselsdag, som hendes berømmelse blev større og større, flokkedes journalister om hendes hus i det sydlige Frankrig for at udspørge hende om hemmeligheden til et langt liv.

Et år svarede hun, at det var, fordi hun stoppede med at ryge, da hun blev 100.

Ud over at have røget det meste af sit liv, var Madame Calment også utrolig glad for portvin og chokolade (mere end et kilo om ugen). Hun er ikke den eneste. Det er ikke lykkedes studier at påvise en sammenhæng mellem sunde livstilsvalg og lige præcis det at runde hundrede år. Som Nir Barzilai, der studerer raske jødiske hundredårige, udtrykker det: »Det er ikke yoghurten, der gør det.«

LÆS OGSÅ: Hvordan bliver man verdens ældste menneske?

Det ligger i generne at blive rigtig gammel

Derimod har forskere opdaget, at lang levetid er almindeligt udbredt i særlige familier, og fokus er nu rettet mod at finde generne, eller de DNA-instrukser, der giver et langt liv med et godt helbred.

Forskere har opdaget en mærkbar indflydelse fra gener på aldringsprocessen hos dyr som mus, fluer og rundorme. Hundredvis af bittesmå instrukser i genomet har vist sig at regulere levetiden. I rundorme, kan en mutation i daf-2 genet lede til en fordoblet, men stadig sund og rask levetid.

I små rundorme er den nuværende rekord en subtil forskel i age-1 genet, som tidobler levetiden. Hvis dette kunne gøres på mennesker, ville det altså betyde, at mennesker potentielt kunne leve i mere end 1.000 år.

Virkningen af livstidsforlængelse ved hjælp af genmanipulation lader dog til at være mere beskeden hos pattedyr, selvom der stadig er tegn på helbredsfordele. Hos mus resulterer mutationer i genet for væksthormonreceptor - som er afgørende for vækstreguleringer og celleprolferation - i små dyr, der ikke alene lever 40 procent længere end normalt, men også er beskyttet mod aldersrelaterede lidelser, såsom kræft, og er senere om at udvise degenerative forandringer.