KORT NYT FRA UDLANDET:
Duften af en iskold fadøl eller et velskænket glas rødvin kan nok få de fleste til at længes lidt efter en fyraftens-genstand.
Nu har videnskaben bevist, at der er noget om snakken: duften af alkohol gør det svært at takke nej til. Det skriver neurosciencenews.com.
Det nye studie er publiceret i tidsskriftet Psychopharmacology.
Deltagerne i studiet blev bedt om at bære en ansigtsmaske, som enten var baseret på alkohol eller en alkoholfri citrusblanding. De blev herefter instrueret i at trykke på en knap, hvis bogstavet K eller et billede af en ølflaske viste sig på en skærm foran dem.
Forskerne bag studiet opdagede, at deltagerne med ‘alkohol-masken’ oftest trykkede på forkert på knappen og forårsagede ‘falsk alarm’. De falske alarmer indikerede et fald i evnen til at undertrykke deres adfærd, når det forventedes, at de kunne.
»Vi ved, at alkoholvaner formes af vores miljø og dem vi drikker sammen med. Men vores studie er det første forsøg på at undersøge andre udløsende faktorer, såsom duft, der måske forstyrrer folks evne til at afstå fra en bestemt adfærd. For eksempel viste vores forsøg, at bare duften af alkohol sandsynligvis gjorde det sværere for deltagerne at kontrollere deres opførsel og stoppe med at trykke på knappen,« siger Rebecca Monk, som er seniorlektor i Psykologi ved Edge Hill University og medforfatter på studiet, ifølge neurosciencenews.com.
Forskerne bag studiet håber, at deres resultater kan bruges til bedre at forstå afhængighed og stofmisbrug.
Læs også:
Hvad er mest usundt: stoffer, alkohol eller cigaretter?
Aber og grise er bedre til at styre alkohol end mennesker
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
lsd