Vilde rygter: Får vi endelig mulighed for at se et sort hul?

Her fortæller folkene bag Event Horizon Telescope, hvordan det er muligt at fange et billede af et sort hul. 10. april 2019 er vi muligvis klogere på, om det har ladet sig gøre. (Video: EHT Outreach)

03 april 2019

European Southern Observatory, ESO, der er et samarbejde mellem 11 europæiske lande om drift af et astronomisk observatorium, var 1. april ude med et varsel. Og der er altså ikke tale om en aprilsnar.

De fortalte i en pressemeddelelse, at de afslører noget stort på et pressemøde 10. april kl 15 dansk tid.

Vi kan endnu ikke vide det med sikkerhed, men rygterne lyder, at det første billede af et sort hul vil blive præsenteret, skriver Sciencealert.com.

LÆS OGSÅ: Hvad er et sort hul?

ESO skriver nemlig i pressemeddelelsen, at de vil præsentere »de første resultater fra Event Horizon Telescope.«

Event Horizon Telescope er et internationalt projekt mellem de store rumteleskoper, som alle i årevis har stirret ind i hjertet af Mælkevejen i håb om at fange et billede af Sagittarius A*, vores galakses supermassive sorte hul.

Et billede af et sort hul, spørger du måske forundret, og det med rette. For sorte huller er usynlige. De absorberer al elektromagnetisk stråling, hvilket betyder, at ingen af vores teleskoper, der opfanger optisk lys, radio-, røntgen eller gammastråling, kan se dem.

Og derfor har vi heller aldrig set et sort hul før.

Men den såkaldte ’Event Horizon’, området lige udenfor den del af det sorte hul, der opfanger alt lys, er teoretisk set mulig at se.