Planter under angreb udvikler universelt 'skrig' til at advare andre
planter under angreb udvikler universelt skrig til at advare andre current biology planter advarer videnskab

Gyldenris ser ud til at udvikle et universelt 'sprog' for bedre at advare andre planter. (Foto: Shutterstock).

18 oktober 2019

Når en plante bliver beskadiget udløser det en reaktion, der kan minde lidt om et dyrs nervesystem, og hvor planten blandt andet frigiver en lugt.

Nu viser en ny undersøgelse, at der sandsynligvis er tale om et 'advarselsskrig', skriver Science Alert.

Studiet, der er blevet offentliggjort i tidsskriftet Current Biology, konkluderer, at det er en mekanisme, hvor planten signalerer til andre planter i nærheden, at den er under angreb - eksempelvis af insekter.

Planternes 'skrig' informerer de andre planter om, at der er fare på færde, hvilket gør det muligt for dem også at gå i defensiven.

Forskerne er ikke sikre på, hvordan modtagerplanterne får beskeden, men forskerne mener, at de kemiske signaler på en eller anden måde kan interagere med planternes cellemembran.