Meteorit bragede ned i canadisk kvindes seng

Ruth Hamilton forklarer her, hvordan det føltes at få besøg af en meteor centimeter fra der, hvor hendes hoved havde været øjeblikke inden nedslaget. (Video: Global News)

18 oktober 2021

66-årige Ruth Hamilton fik sig noget af et chok, da hun lå under dynen omkring klokken 23.30 den 3. oktober. En sort sten brød ned gennem taget og landede på hendes blomstrede hovedpude.

Det skriver New York Times

Stenen var en meteorit, der havde løsrevet sig fra en asteroide, viste undersøgelser fra University of Western Ontario, ifølge New York Times.

Risikoen for at få en meteorit i hovedet er ellers forsvindende lille. Selvom meteorer går gennem Jordens atmosfære hver eneste dag, er sandsynligheden for at den rammer lige ned på puden cirka 1:100.000.000.000, mener professor Peter Brown fra University of Western Ontario ifølge New York Times.

Rumstenenes forskellige stadier

En meteor har tre forskellige faser:

• Når stenene glider rundt i verdensrummet, kaldes de meteorider
  • Er de på kollisionskurs med jorden, får de en lang, brændende hale og kendes som meteorer
  • Når rum-objektet rammer jorden – eller midaldrende kvinders blomstrede hovedpuder – kaldes de meteoritter.

Kilde: Troels Haugbølle

Meteorider rejser ofte hertil fra Asteroidebæltet i Solsystemet. Mens de brænder gennem Jordens atmosfære, kan de nå temperaturer på 2.000 grader og en fart, der er 50 gange lydens hastighed, skriver New York Times.

Heldigvis for Ruth Hamilton er meteorer ofte afkølede ved nedslaget.

En anden meteor landede 250 kilometer fra Ruth Hamiltons hus. De to meteoritter giver forskerne en sjælden mulighed for at lære mere om Solsystemet og Asteroidebæltet.

»Vi vil forstå, hvordan Solsystemet og planeterne blev til,« siger Brown til mediet Pipestone Flyer.

Du kan læse meget mere om meteoritter her – blandt andet om dem, der er faldet ned herhjemme: Se de vilde videoer: Meteorer lyser himlen op over Norge og Texas