Studie: Insektarter uddør i historisk tempo, og det er vores skyld
Arter af insekter uddør i alarmerende hast - og det er vores skyld

Biodiversiteten er under pres. Dyre- og plantearter forsvinder, økosystemer bliver ødelagt - og det meste sker som et resultat af menneskelige aktiviteter. (Foto: Shutterstock).

04 november 2019

Biodiversitet kaldes også for 'livets byggesten' og omfatter både dyr, planter, svampe - og insekter.

Men flere og flere insektarter forsvinder, og det meste sker som et resultat af menneskelige aktiviteter, skriver DR.

En ny undersøgelse, der er blevet publiceret i tidsskriftet Nature, viser en stærk tilbagegang i biodiversiteten af insekter i Tyskland.

Der bliver altså ikke bare færre insekter - der bliver også færre arter.

LÆS OGSÅ: Biodiversitet: En million arter er truede – men vil det skade mennesket?

Forskerne har gennem ti år indsamlet insekter fra både skovarealer og græsarealer.

Og særligt på græsarealer - der omfatter både natur og landbrugsjord - har tilbagegangen for både mængde og diversitet været meget stor.

»Især det landskab, de undersøger i Nordøsttyskland, ligner rigtig meget Danmark, så den her undersøgelse er faktisk repræsentativ i forhold til Danmark,« siger Hans Henrik Bruun, lektor i Biologi ved Københavns Universitet, til DR.

Vil du være med til at redde verden?

I Videnskab.dk's facebookgruppe 'Red Verden' kan du være med til at bidrage til en bedre verden - både for klimaet, naturen og mennesker.

Hvis du ikke allerede er medlem, kan du blive det her, hvis du også vil være med til at give og få råd om alt fra affaldssortering til klimavenligt forbrug.