Videnskabsfolk: Der er liv i rummet
Danske forskere er overbeviste om, at vi ikke er alene. Videnskab.dk bringer her fire forskellige videnskabelige overvejelser om liv i rummet.

Phoenix Mars Lander søger efter tegn på liv på Mars. Giver det ikke resultat, må vi lede videre på en anden planet. For der er liv derude, mener danske forskere.(Foto: Corby Waste (Mars program artist, Jet Propulsion Laboratory/NASA))

Der er højst sandsynligt liv et sted ude i universet. Det er til gengæld meget svært at forestille sig, at det liv kan rejse gennem rummet ved lysets hastighed og besøge os på Jorden i deres rumskibe.

Sådan lyder vurderingen fra fire danske videnskabsfolk, som Videnskab.dk har talt med.

Forskellige udgangspunkter

De fire har rødder i forskellige grene af videnskaben:

Steen Rasmussen er uddannet i fysik, Vincent Hendricks i filosofi, Michael Linden-Vørnle i astrofysik og Toke Haunstrup i sociologi og teknologi. Toke Haunstrup er medlem af foreningen SUFOI, som i et halvt århundrede har efterforsket danske observationer af ufoer.

Fra dumt til guddommeligt

De fire kommer her med hver deres overvejelser - lige fra hvilken slags liv der kan være tale om, til om intelligent liv i rummet er guddommeligt.

1. Professor i fysik Steen Rasmussen fortæller, at det er meget sandsynligt med liv på andre planeter. Men at tro på intelligent liv i vores eget solsystem er lidt det samme som at tro på nisser, mener han.

2. Astrofysiker Michael Linden-Vørnle erklærer, at alt er muligt i et uendeligt univers, men han tvivler stærkt på, at vi får besøg fra rummet.

3. Professor i filosofi Vincent Hendricks overvejer, hvordan eventuelt intelligent liv ser på verden, og om det kan være guddommeligt.

4. Forsker i teknologi og hverdagsliv Toke Haunstrup konstaterer, at vi ikke har set et eneste bevis på liv i rummet. Derfor er ufo-nørden selv blevet skeptisk med årene.