Ildkugler og meteorsværme over Danmark
I det sidste par uger har medierne været fulde af historier om store meteorer og lysglimt. Men hvad er egentlig hoved og hale i de historier? Og er der usædvanligt mange meteorer på himlen over Danmark i øjeblikket?

En stor ildkugle blev lørdag aften set af mange danskere, men hvor almindelige er de kraftige stjerneskud? Billedet her er taget af et meteor-overvågningskamera i København. (Foto: stjerneskud.info)

Ildkugler over Danmark.

Usædvanlig kraftig meteor.

Stort lysglimt over Danmark var meteor.

Halloween-meteor rammer næsten Jorden.

Det er bare nogle af overskrifterne på de historier, der den seneste tid har været bragt i medierne.

Men kan det egentlig passe, at der er mange flere og kraftigere meteorer, end der plejer at være på denne tid?

Det ville være at strække sandheden. I disse dage krydser Jordens bane faktisk bare et par meteorsværme, og det er sværme, vi møder hvert år på samme tidspunkt i Jordens bane rundt om Solen.

Lysstærke meteorer

Fra 2. oktober til 7. november passerer vi meteorsværmen Orioniderne, fra 20. oktober til 10. december passerer vi meteorsværmen Tauriderne, og fra 16. november til 20. november passerer vi meteorsværmen Leoniderne.

Der er altså rigelig med stjerneskudsaktivitet på himlen her i november. Meteorerne i de tre sværme er ikke så talrige som for eksempel Perseiderne, som man kan se i august, men til gengæld er nogle af dem meget mere lysstærke.

Ildkugler i hobetal

Når en større meteor bremses ned i atmosfæren, kan den lyse meget kraftigt, og det ser vi som et stjerneskud - eller hvis meteoren er særlig stor, kalder man det også en ildkugle.

Lørdag 31. oktober var der mange, der så en meget kraftig ildkugle på himlen. Lysglimtet blev set over Danmark lidt over syv om aftenen, og det varede et par sekunder.

Meteoren brændte op i Jordens atmosfære over den nordlige del af Polen.

Halloween-asteroiden

Ildkugle-meteoren var meget spektakulær og kraftig, men den kunne ses omtrent samtidig med, at en endnu større gæst kom forbi.

En asteroide, der er blevet døbt Halloween-asteroiden, fløj også forbi Jorden 31. oktober. Mediebilledet fortæller os, at det var en sand gyser, at Jorden var lige ved at gå under og så videre.

Igen er der tale om en overdrivelse. Asteroiden fløj forbi Jorden i en afstand af 500.000 kilometer fra Jorden, og ja, det er ganske rigtig en hårsbredde, når man arbejder med astronomi, men det er stadigvæk 500.000 kilometer og på den anden side af Månen. Så Jorden overlevede.