Kunstner vil bygge 3 meter høj bronze-skulptur af Eske Willerslev
Med skulpturen vil kunstneren Kristian von Hornsleth flytte unges fokus fra Youtube og blogger-kultur til videnskab og forskning.
Kristian von Hornsleth Eske Willerslev

Skulpturen skal gøre det cool at være forsker igen, ligesom dengang Niels Bohr levede. (Illustration: PR)

Ud med kattevideoer og ind med en tre meter høj bronzeskulptur.

Den danske kunstner Kristian von Hornsleth vil bygge en skulptur af den kendte forsker Eske Willerslev og placere den foran Rungsted Gymnasium og Vallerød skole, har han netop offentliggjort i en pressemeddelelse.

Her skal skulpturen dagligt minde unge mennesker om, at videnskaben er vigtigere end en reality-kultur af bloggere, Youtube og Facebook.

»Mit budskab til ungdommen er: Giv youtube og reality-tv fingeren! Nu er det nok med Kardashians, Fie Laursen, og Forsidefruerne, og lad vær med at bruge tiden på at se kattevideoer. I bliver pacificeret og får jeres nysgerrighed stækket af tomme kalorier, der hverken danner mennesker eller reflekterer over, hvordan vi som individer og samfund skal komme videre med vores reelle problemer,« siger Kristian von Hornsleth ifølge pressemeddelelsen.

Et fyrtårn for viden og nysgerrighed

Valget faldt på Eske Willerslev, fordi han er et »lysende fyrtårn af viden og grænseløs nysgerrighed,« som Kristian von Hornsleth udtrykker det, og fortsætter:

»Hvis vi kan få ham til at være en stjerne – gøre det sejt at være klog og dygtig, så er min mission med dette projekt fuldendt.«

Eske Willerslev er selv begejstret for projektet, som også for ham har en klar samfundsmæssig mission.

»På Niels Bohrs tid var det cool at være forsker, men det er det ikke længere i dag, og det skal vi gøre noget ved. Vi skal gøre det cool at være forsker,« siger Eske Willerslev til P1 Morgen.