Forskere: Ikke overraskende, at sodavandsafgift var nyttesløs
Regeringens sænkning af sodavandsafgiften er en sag fyldt med alt for runde tal og usikre beregninger af forbrugeradfærd, siger to forskere.

Sodavandsmarkedet er præget af tilbud. Derfor har mange af os sandsynligvis ikke fornemmelse for, hvad prisforskellen er før og efter regeringens sænkning af sodavandsafgiften, siger en forsker (Foto: Colourbox)

Sodavandsmarkedet er præget af tilbud. Derfor har mange af os sandsynligvis ikke fornemmelse for, hvad prisforskellen er før og efter regeringens sænkning af sodavandsafgiften, siger en forsker (Foto: Colourbox)

Regeringen havde regnet med at flytte salget af 60 millioner liter sodavand fra grænsehandlen i Tyskland til Danmark, da de fra den 1. januar 2014 sænkede afgiften på sodavand med 1,6 kroner per liter.

Tal fra Bryggeriforeningen viser dog, at der højst er solgt 38 millioner flere liter sodavand i Danmark i 2014 end i 2013, skriver dr.dk. Derudover viser grænsehandelbutikkernes egne tal, ifølge dr.dk, at grænsehandlen med sodavand kun i to af butikkernes tilfælde er faldet, mens tre andre butikker melder om et uændret salg.

Men det undrer ikke de forskere, Videnskab.dk har talt med, at man i den grad ikke har opnået den ønskede effekt af afgiftsændringen.

Økonomiprofessor ved CBS Troels Troelsen siger, at det ud fra de aktuelle tal dog er svært at sige, præcis hvad der er gået galt. Der er flere mulige forklaringer:

  • »For det første kan det tage lang tid, før forbrugerne ændrer adfærd efter en afgiftsændring,« siger han og forklarer, at effekten af en afgiftsændring måske først kommer senere.
     
  • For det andet kan man måske ikke fæstne helt lid til disse tal for grænsehandlen, fordi tallene kommer fra butikkerne selv, som gerne vil stille grænsehandlen i et positivt lys.
     
  • For det tredje lugter de meget runde tal i regeringens plan af, at der ikke har været ret meget økonomisk faglig ekspertise inde over, da regeringen skulle beregne, hvordan en afgiftsændring ville påvirke salget af sodavand.

Forventningerne er derfor måske snarere et udtryk for politikeres ønsketænkning, mener Troels Troelsen.

Forsker: Lavere afgifter betyder ikke altid mere salg

At regeringens forhåbninger ikke er blevet indfriet undrer ikke lektor og prisforsker Birger Boutrup Jensen fra MAPP Centret på Aarhus Universitet. For det er temmelig svært at vide på forhånd, hvordan en sænkning af en afgift helt præcist vil påvirke forbrugeradfærden.

»Lavere priser betyder ikke altid, at forbrugerne køber mere af en vare. Forbrugeradfærd er mere kompliceret end det,« siger Birger Boutrup Jensen.

Han forklarer, at det generelt er meget svært at vide, hvordan forbrugerne agerer ved en afgiftsændring, fordi vi kan have vidt forskellige opfattelser af, hvad varens pris normalt er.

Nogle holder meget øje med priser på nogle varer, andre gør ikke og endelig er nogle markeder, som for eksempel sodavandsmarkedet, præget af, at varen ofte er på tilbud, hvilket kan forvirre forbrugernes opfattelse af normalprisen for varen.

Så selvom en vare rent faktisk bliver billigere, så ansporer det altså os ikke nødvendigvis til at købe mere af den, hvis ikke det springer os i øjnene, at varen er blevet billigere.

Vi kører også til grænsen, fordi det er hyggeligt

Derudover står det, ifølge Birger Boutrup Jensen, klart at en nedsættelse af en afgift på sodavand alene ikke nødvendigvis ændrer ved salget af sodavand på den anden side af grænsen. Grænsehandlen kan nemlig være en indgroet del i vores adfærd, som en lille sænkning af en afgift ikke ændrer ved.

»Vi køber jo stadig sodavand syd for grænsen, hvis vi nu ikke kun kører derned for at købe sodavand men også for at købe andre varer som øl og slik. Og hvis vi nu kører derned, fordi det er hyggeligt, og fordi vi har gjort sådan i årevis,« siger Birger Boutrup Jensen.

Naturligt at grænsebutikker konkurrerer med lav dansk afgift

Han siger, at grænsehandel-butikkerne sandsynligvis heller ikke lader stå til, når en dansk regering erklærer priskrig med en sænkning af sodavandsafgift.

»Hvis dem, som vi gerne vil stjæle salget fra, laver endnu bedre tilbud, end der har været tidligere, og det stadig er billigere, end hvad du kan få sodavand til i Danmark, så er det jo klart, at det stadig er i Tyskland, man køber sodavandene,« siger Birger Boutrup Jensen.

Han mener ikke, at det nødvendigvis er forklaringen på, at tallene ser anderledes ud, end regeringen havde forventet. Han konstaterer blot, at grænsehandelbutikkerne selvfølgelig ikke sidder med hænderne i skødet.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte, døde og vaccinationer i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med over en halv million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk