Det er vanskeligt at se en sørøver for sig, uden at få en række romantiske billeder på nethinden.
Skattekister, træben og flag med dødningehoveder oser af spænding og ramsalte eventyr, og har fascineret mange generationer. De mest kendte sørøvere som Kaptajn Sortskæg (eller Edward Teach, som var hans rigtige navn) blev besunget allerede af deres egen samtid.
I dag gør underholdningsindustrien alt for at bygge videre på myterne, med fiktive sørøvere som Jack Sparrow i skuespilleren Johnny Depps skikkelse.
Men for det stadig stigende antal søfolk som udsættes for pirater, forekommer sørøvere med garanti ikke særlig morsomme.
Stadig farligere
Den uafhængige forskningsorganisation RAND har publiceret en nye rapport om moderne piratvirksomhed. Tallene viser, at det i en række farvande bliver stadigt farligere at være sømand.
Fra 2000 til 2006 blev der rapporteret om 2.463 sørøverier, eller forsøg på sørøveri, verden over.
Dette er en forøgelse på hele 68 procent, i forhold til den foregående seksårs-periode.
Mange bliver dræbt
Sørøveri er i denne sammenhæng defineret som at borde et skib for vindings skyld.
Men når de ofte hurtiggående piratbåde nærmer sig, har besætningen også al mulig grund til at frygte for liv og lemmer.
I den samme periode blev 355 besætningsmedlemmer dræbt i forbindelse med sørøverierne, mens yderligere 466 blev såret.
Endnu værre
Formentlig er den reelle fare på søen endnu større, end det som de officielle tal viser.
Forskerne i RAND mener nemlig, at kun omkring halvdelen af angrebene bliver rapporteret. Årsagen skulle være at rederierne frygter langvarig og kostbar efterforskning, eller strengere vilkår og højere præmier fra forsikringsselskaberne.
En trøst for både skibsfartsbranchen og dem som rejser med passagerskibe, er at antallet af rene terrorangreb mod skibe ikke synes at være øget.
Blodige angreb
Godt nok opremser forskerne en række alvorlige tilfælde helt tilbage fra 1961, hvor terrorister slog til på havet. Et blodigt eksempel var det politisk motiverede angreb på det filippinske skib Super Ferry 14 i 2004, hvor 116 liv gik tabt.
Alligevel konkluderer forskerne, at antallet af terrorangreb på havet ikke synes at øges, men holder sig stabilt.
De understreger, at det fortsat er sørøverne, som udgør hovedtruslen.
Spreder skræk
I glansperioden for de mest kendte pirater, som især hærgede fra 1500- til 1700-tallet, var det gerne Caribien som var legepladsen. I vore dage er det især i Sydøstasien, at piraterne spreder skræk og rædsel.
Skibe i farvandene udenfor Indonesien er ekstra udsatte. Dette område stod for en fjerdedel af alle rapporterede sørøverier i 2006.
Men også langs kysten udenfor Bangladesh, Somalia, Nigeria, Tanzania og Peru bliver mange skibe bordet, viser rapporten.
Terrorangrebet i USA
Forskerne i RAND peger på en række forhold, som kan forklare, at stadig flere pirater stikker til søs.
Dårlig overvågning af havne og manglende patruljering af vigtige havområder fremhæves. En anden årsag kan være stadig mere værdifuld skibstrafik, som følge af stigende global handel.
Forskerne peger også på den økonomiske krise i asien i slutningen af 1990’erne. Stigende arbejdsløshed og madpriser kan have drevet flere til at ernære sig ved sørøveri.
Men også terrorangrebet mod USA den 11. september 2001 fremhæves som en indirekte årsag.
Ny teknologi
Forskerne mener nemlig at Bush-administrationen efter angrebet har fokuseret for meget på faren for terrorangreb til søs. Dette kan have gået ud over kampen mod piraterne.
De anbefaler derfor, at de nye sikkerhedstiltag, som blev indført for søfarten efter terrorangrebet i 2001, udvides med henblik på at modvirke sørøveri.
Forskerne opfordrer også søfartsindustrien til i større grad at tage forskellig teknologi i brug, som kan forhindre at de bliver angrebet.
Kilde: Chalk, Peter: The maritime dimension of international security : terrorism, piracy, and challenges for the United States / Peter Chalk. ISBN 978-0-8330-4299-6
© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov