Facebook kan bringe fred i verden
Med det rigtige design kan sociale netværk som Facebook ganske enkelt sikre verdensfreden. Det mener den amerikanske professor B.J. Fogg, som netop har besøgt Danmark.

Verdensfreden skal komme fra almindelige menneskers digitale samvær på nettet, mener den amerikanske professor B.J. Fogg. (Foto: Colourbox)

Verdensfreden skal komme fra almindelige menneskers digitale samvær på nettet, mener den amerikanske professor B.J. Fogg. (Foto: Colourbox)

Glem alt om politikere, våben og tænketanke fyldt med kloge hoveder, når det handler om at skabe fred i verden. Tænd derimod din computer og log dig på Facebook eller et af de mange andre sociale netværk, som blomstrer op i øjeblikket. Det er nemlig her, fra almindelige menneskers digitale samvær, at verdensfreden skal komme.

Det mener B.J. Fogg, professor på Stanford Universitetet i USA og opfinder af begrebet 'persuasive design', en videnskabelig metode til at undersøge psykologien bag et website. Han besøgte mandag Danmarks Biblioteksskole på Amager og delte ud af sine tanker om potentialet i de sociale netværk.

Optimistisk syn på fremtiden

Den plysklippede amerikaner med det milde ansigt regner med, at verdensfreden kommer. Optimismen baserer han på de erfaringer, han og hans studerende fra Stanford har med designet af Facebook.

Fakta

VIDSTE DU

Facebook har over 130 millioner brugere, september 2008

Den psykologi, der ligger bag designet af websiden, får dig nemlig til at handle på måder, du ikke havde regnet med. Du bliver trænet til at gøre bestemte ting af et site som Facebook.

»Du indgår i en social sammenhæng på websitet, hvor der er normer, som du skal følge, for ikke at føle dig udenfor. Derfor lægger du et portræt af dig selv ud på din profil, selvom du måske inderst inde ikke har lyst til det. Har du for eksempel ikke har lagt et billede på af dig selv, ser man bare et stort spørgsmålstegn i feltet. En lille men effektfuld detalje, der giver websitet en opdragende effekt,« siger B.J. Fogg.

Det er de kræfter, Stanford-professoren seriøst mener, man kan bruge til at skabe fred i verden. Vi mangler bare at finde det design, der får mennesker til at handle, og som gør dem aktive og engagerede på den rigtige måde.

16 millioner i netværk på ti uger

Om persuasive design

B.J. Fogg er en pioner indenfor persuasive design. Mandag besøgte han Danmark og delte ud af sine erfaringer.

På et ti-ugers kursus om Facebook lykkedes det de studerende på Stanford universitet at tiltrække 16 millioner brugere af Facebook om projektet: 'at skabe fred i verden'. En gruppe brugte kæledyr som omdrejningspunkt for at få folk til at føle større samhørighed, en anden gruppe arbejdede med netværk, hvor man tilbød husly til overnattende gæster.

På kurset udviklede de studerende filosofien: Kom med en hurtig ide og prøv den af på Facebook. Virker det - så gå videre af samme vej. På den måde nåede de studerende langt med af få gjort folk aktive i forhold til nødhjælp og andet hjælpearbejde.

Billeder meget stærkere end ord

På nettet er det B.J. Foggs erfaring, at brugen af billeder og video er det, der har den største effekt. Han lavede selv et eksperiment, hvor han til sin fødselsdag valgte 40 bekendte ud, som han sendte en invitation, med en opfordring om at indbetale et lille beløb til en velgørenhedsorganisation i stedet for at give gaver.

Fakta

LÆS OGSÅ

Konservativt design er hemmeligheden bag Facebooks succes

400 venner på Facebook

Det ene hold fik en e-mail med et link, det andet hold fik en video med en helt enkel opstilling, hvor han selv var i billedet og indledte med en personlig hilsen og derefter en opfordring til at støtte den samme nødhjælpsorganisation. Ingen i den første gruppe gav bidrag. I den anden gruppe støttede hele 82 procent med et beløb.

Der er derfor masser af potentiale i at udnytte de sociale interaktioner på nettet til gode formål, mener B.J. Fogg. Det skal bare gribes rigtigt an, ikke mindst på designsiden.

»At få 16 millioner mennesker i tale på ti uger - stort set uden at bruge penge på det - om emner der vedrører menneskers sociale samspil, giver da et håb,« afslutter Fogg.

Freden kommer, det sker ikke i år eller næste år, men hvis vi finder den rigtige måde at engagere folk, så måske om 20 - 30 år.

BJ Fogg, professor på Stanford Universitetet iUSA

B.J. Fogg har siden slutningen af 90erne forsket i psykologien bag websiderne og beskrevet det han kalder 'persuasive design'. Det vil sige, den måde vi som brugere af nettet bliver opdraget, og til tider manipuleret rundt på de forskellige websider. En af hans første erkendelser var, at vi mennesker er utrolig dovne. Så enkelhed, overskuelighed og helst så få klik med musen som muligt er vejen frem.

Der er mange forskellige undergrupper af persuasive design. En af dem kunne man kalde den manipulerende udgave - eller tunnel-udgaven. Langsomt men sikkert bliver brugeren lokket ind i en tragt, hvorfra der ingen vej er tilbage. Man bliver slæbt igennem sitet og ender som regel med at skulle betale med sit VISA-kort til sidst. Eneste mulighed for at undslippe er nærmest at slukke for strømmen.

Et andet og mere intelligent persuasive design er amazon.com et godt eksempel på. På den ernorme netboghandel har man som bruger selv en fornemmelse af at have indflydelse på tingene. Websitet tilbyder kvalificerede bud på alternativer - andre bøger, som man ikke vidste, man havde brug for. En diskret og effektiv service.

Hvis et design skal virke på internettet, skal det være målrettet, men aldrig for tydeligt, hvad intentionen bag er, fortæller BJ Fogg. Det har de for længst fundet ud af på de sociale netværk som for eksempel Facebook. Antallet af venner fylder ikke ret meget på Facebook, men rigtig meget i brugernes bevidsthed - og er et af de elementer, der får dem til at blive hængende.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Ugens videnskabsbillede

Se flere forskningsfotos på Instagram, og læs om astronautens foto af polarlys, som du kan se herunder.