Vi er naturligt bange for kryb
Mennesket kommer ikke til verden med en frygt for edderkopper og slanger, men vi har en medfødt evne til at opdage dem og blive bange for dem, viser ny forskning.

Vi mennesker er født med en egenskab, som gør, at vi hurtigt opdager kryb som edderkopper og slanger, og at vi lettere forbinder dem med noget negativt. (Foto: Colourbox)

Mange mennesker er instinktivt bange for slanger eller edderkopper. Det er ikke fordi, frygten er medfødt, men den har formentlig altid ligget og luret under overfladen.

Amerikanske forskere har vist spædbørn billeder af edderkopper, slanger og andre dyr for at finde ud af, hvornår og hvordan man egentlig bliver bange for ækle kryb.

Deres studie er publiceret i det seneste nummer af tidsskriftet Current Directions in Psychological Science.

Viste slange- og edderkoppevideo

I et af eksperimenterne viste de videoer til børn på helt ned til syv måneder. De viste en med en slange og en anden video med et ikke-truende dyr, som for eksempel en elefant. Samtidig afspillede forskerne en optagelse af en enten glad eller forskrækket stemme.

Resultaterne viser, at børnene brugte mere tid på at se på slangevideoen, mens de hørte den forskrækkede stemme, selv om der ikke var noget, der tydede på, at de selv var bange.

I en pressemeddelelse siger forskerne, at de mener, at vi mennesker er født med en egenskab, som gør, at vi hurtigt opdager kryb som edderkopper og slanger, og at vi lettere forbinder dem med noget negativt.

Peger hurtigere på slanger

I et af de andre eksperimenter viste forskerne en række billeder til en gruppe treårige børn og bad dem om at udvælge et.

Det kan tænkes, at det gennem årtusinder har været sådan, at de individer, som har været bange for edderkopper, har haft større sandsynlighed for overlevelse og for at føre sine gener videre. Det mener Bjarne Hansen, der er lektor i psykologi ved NTNU. (Foto: Colourbox)

Ifølge forskerne identificerede børnene slanger hurtigere end blomster og også hurtigere end andre kryb som frøer og larver.

Dette skete, hvadenten børnene var bange for slanger eller ej.

Ifølge Bjarne Hansen, lektor i psykologi ved Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet, NTNU, bliver vi mennesker nemt bange for ting, men rædslen forsvinder normalt i løbet af kort tid.

»Hos børn er det meget tydeligt, og i visse perioder er næsten alle børn bange for fremmede personer. Det er altså normalt at blive bange, men det er også normalt, at det går over igen,« siger han.

Edderkoppefrygt gav evolutionær fordel

Bjarne Hansen fortæller, at psykologien har skiftet fokus. Nu er det ikke længere det, som gør os bange, som er det mest interessante, men hvorfor frygten ikke går over.

Ifølge Hansen viser flere andre studier også, at der er nogle ting, vi bliver mere bange for end andre. Som for eksempel slanger og edderkopper.

»Det kan eksempelvis tænkes, at det gennem årtusinder har været sådan, at de individer, som har været bange for edderkopper, har haft større sandsynlighed for overlevelse og for at føre sine gener videre,« siger han.

»Derved kan der være sket en selektion, hvor kun deres gener er blevet givet videre. I forhold til moderne farer som pistoler, biler og lignende skal vi måske bruge nogle tusinde år, før vi bliver bange for dem lige så let som for slanger og edderkopper,« mener Bjarne Hansen.