Vamle væsner kravler ind i dig
Fra tid til anden rapporterer forskningslitteraturen om krybende dyr, som kravler ind i dine kropsåbninger, mens du sover. Det er netop sket for en mand i Taiwan. Tør du se videoen?

Hvad synes du om at have en gruppe af disse kravlende rundt i dine øregange? Det er ikke helt umuligt. (Foto: US Food and Drug Administration)

Kan du forestille dig noget mere klamt end en levende mide eller edderkop, som kravler rundt inde i dit hoved?

Det er virkeligheden for nogle få, yderst uheldige mennesker. Et sådan tilfælde er netop blevet beskrevet i tidsskriftet New England Journal of Medicine:

En 70 år gammel taiwansk mand gik til lægen og klagede over, at det havde kløet i hans højre øre i et par måneder, og havde, hvad forskerne kalder ’a sense of fullness’, eller en følelse af, at der var ’fyldt op’ derinde.

Ved nærmere undersøgelse viste det sig, at det var helt korrekt.

I hans øre fandt forskerne både en række voksne mider og flere mideæg. De så ud til at have det helt fint – noget æggene, som blev lagt derinde, også vidner om.

Tip: Lad være med at sige det til patienten

Ifølge Ian Storper, en øreekspert ved det amerikanske New York Head and Neck Institute, er mider i øret en meget sjælden sag. Andre insekter kravler derimid hyppigere ind i folks ører.

»Det er meget mere almindeligt at se kakerlakker i ørene hos folk,« siger han til hjemmesiden LiveScience, og estimerer, at han har set et par dusin af den slags tilfælde i sin karriere.

Som regel er kakerlakken død, men nogle gange bliver den også fundet i levende, fin form.

ADVARSEL: VIDEO MED BILLEDER, DER KAN FJERNE APPETITTEN. De taiwanske læger, som behandlede manden omtalt i artiklen, forevigede ørelivet på film. (Video: Liao & Chang/New England Journal of Medicine)

Richard Nelson, en ekspert i akutmedicin ved Ohio State University Wexner Medical Center i USA, fortæller til samme hjemmeside, at hans møder med insekter i ører, har givet ham nogle praktiske tips til, hvordan man tackler situationen.

For eksempel synes han, at det er klogt at vente med at sige til patienten, hvad der egentlig var galt, indtil efter at insektet er fjernet.

Han fortæller at, i nogle tilfælde bliver folk så ophidsede, når de får nyheder, at de begynder at skrige og løbe rundt.

Det gør det meget sværere at behandle dem, påpeger lægen.

Du spiser ikke edderkopper i søvne

Myter om sovende mennesker, som invaderes af insekter florerer på internettet. En almindelig version er det ’faktum’, at vi sluger otte edderkopper i søvne per år, eller måske i løbet af livet – kilderne er lidt uklare på det punkt.

Men akkurat dén historie er imidlertid ren fantasi, mener de fagfolk, som har lavet hjemmesiden The Spider Myths Site for University of Wahington i Seattle.

Der skal alt for mange tilfældigheder til, for at noget sådant skal kunne ske så ofte.

Selv i søvne vil du nemlig mærke det, hvis en edderkop kravler på dine læber eller tunge, og det vil sætte gang i en refleks for at fjerne, hvad end det er, fra munden. Dermed skulle edderkoppen have sænket sig ned fra loftet i en spindetråd, uden at røre hverken læber eller tunge, og være havnet direkte bagerst i munden, hvorpå du ville skulle synke på akkurat det korrekte tidspunkt.

Risikoen for at en edderkop, som for eksempel denne hjulspinder, kravler ind i din mund, mens du sover, er ganske minimal. (Foto: fir0002)

Ingen sådanne tilfælde har nogensinde være dokumenteret i den videnskabelige eller medicinske faglitteratur, skriver forskerne på siden.

Fauna i venstre næsebor

Et tilfælde fra videnskabens verden, som i sin tid blev publiceret i tidsskriftet Science, viser, hvordan kravlende kryb alligevel kan komme ind i dine bihuler, hvis du bare er uheldig nok.

Paul Hurd, en insektforsker ved University of California, Berkley, indsamlede i sommeren 1953 insekter i Alaska ved hjælp af en såkaldt aspirator. Det er en slags munddrevet støvsuger, hvor forskere suger luft ind gennem en slange koblet til en beholder, som igen har en anden slange koblet til (se billede).

Slange nummer to rettes mod insektet, og på grund af undertrykket, som skabes, når forskeren suger ind, ryger det intetanende kryb ind i slangen og havner i beholderen. Slangens åbning, som leder op til munden, er dækket af et gitter eller noget net, så insekterne ikke kan komme videre og ind i forskerens mund.

For Paul Hurd var det imidlertid netop det, de gjorde.

To måneder efter indsamlingen var slut, blev han syg, og i løbet af en uges tid kom følgende kravlende ud af hans venstre næsebor:

• Tre voksne rovbiller
  • 13 svampemyglarver af arten Boletina birulai
  • Tre snyltehvepseæg
  • Cirka 50 springhaler, som er et lille leddyr

»Selvfølgelig kom insekterne ind i mine bihuler som æg, som var så små, at de slap gennem kobbernettet, som dækkede slangen,« skriver Paul Hurd selv om sine oplevelser.

»Det er næsten utroligt, at insekterne har gennemgået flere stadier af forvandling inde i mine bihuler, men siden kobbernettet var så fintmasket at det udelukker inhalering af voksne insekter, må jeg konkludere, at det var det, der var tilfældet.«

Sådan ser en aspirator ud, når den bruges i praksis. En indretning, der minder om den, gav forskeren Paul Hurd over 50 insekter i næsen. (Foto: Fritz Geller-Grimm)

Paul Hurd anbefaler, at aspiratorene ændres, så luftstrømmen ikke går direkte mod brugerens mund. Men i dag fungerer aspiratorerne imidlertid omtrent på akkurat samme måde, som de gjorde på Paul Hurds tid, så nutidens insektsamlere udsætter sig for de samme farer, som den amerikanske forsker gjorde det dengang.

Vær sikker på at få benene med

Du spekulerer måske på, hvordan det gik med den taiwanske mand med øremidderne? Vi kan berolige dig med, at invasionen, som de allerfleste andre af sin art, endte udramatisk.

Manden fik øredråber, som indeholdt et svampedræbende middel, et bakteriedræbende middel, betændelsesdæmpende medicin og medicin, som skal beskytte mod mider. Sidstnævnte tog livet af krybene, mens de andre beskytter mod infektioner mere generelt.

Mider er små spindlere – disse var kun cirka en millimeter store – og dermed gik det fint med at skylle dem væk med øredråber. For kakerlakker og andre større insekter kan det blive nødvendigt at hive uhyret ud med en pincet.

Så er det vigtigt at få alt med, understreger øreekspert Ian Stroper:

»Hvis du lader et ben ligge tilbage, kan du få en bakterieinfektion. Insekter er snavsede, de kravler jo alle vegne,« siger han til LiveScience.

Måske endda ind i dit hoved også…?