Ph.d.-projekt skal give bedre behandling af nervesmerter
Beskederne om, at vi skal have ondt, kommer fra nervecellerne. Men hvis nervecellerne er i stykker, går der kludder i beskederne. Den proces skal nu afkodes i et nyt ph.d.-projekt og lede til nye behandlingsformer mod nervesmerter.

Nyt ph.d.-prjekt skal forhåbentligt føre til bedre behandlingen af folk med neuropatiske smerter. (Video: Science Nordic)

Hudafskrabninger, brækkede lemmer eller brandsår. Alle er de forskellige, men de har det tilfælles, at de gør ondt.

Smerter er ofte noget, vi forbinder med skader, som vi kan se. Men smerter kan også komme, når eksempelvis nerveceller - neuroner - inden i kroppen bliver beskadiget. Når det sker, kan man opleve det, der hedder neuropatiske smerter.

Sara Buskbjerg Jager fra Institut for Biomedicin på Aarhus Universitet forsker i neuropatiske smerter. Hun fortalte på tre minutter til ScienceNordic, hvad hendes ph.d.-projekt går ud på, på hjernekonferencen FENS i København 3. - 5.juli 2016.

»Når neuronerne er blevet beskadiget, sender de beskeder til de omkransende celler og fortæller, at de er skadede. Cellerne sender så en besked tilbage til neuronerne, og her ved vi ikke helt, hvad de fortæller neuronerne, men beskeden er vigtig for dannelsen af neuropatiske smerter. Hvis vi kan afkode, hvad der står i beskeden, kan vi formentlig forbedre behandlingen af folk med neuropatiske smerter,« fortæller Sara Buskbjerg Jager i videoen.

LÆS OGSÅ: Du kan blive overfølsom over for smerte

Neuropatiske smerter kan opstå af ingenting

Det, der er specielt ved neuropatiske smerter, er, at de sagtens kan fortsætte, selvom den ydre skade er helet.

I videoen forklarer Sara Buskbjerg Jager, at man eksempelvis kan komme til skade med armen i en trafikulykke, hvor knogler brækker og hud og væv ødelægges.

Efter noget tid kan armen være perfekt helet og funktionsdygtig, men man kan stadig opleve smerter. Disse smerter er neuropatiske.

Sådan kan neuropatiske smerter opstå

Neuropatiske smerter kan opstå på mange måder, men vigtigst af alt er, at nervecellerne bliver ødelagt.

Det kan de eksempelvis blive ved en amputation, som følgevirkning af diabetes, hvis man har helvedesild, eller de kan komme efter et slagtilfælde eller kemobehandling.

Neuropatiske smerter er kroniske og er kendetegnet ved overfølsomhed. Eksempelvis over for smerte ved berøring samt spontane smerter.

Smerterne kan være invaliderende, og ofte må patienten lære at leve med sine smerter, da behandlingen ikke altid kan fjerne smerterne.

Hvis en nervecelle bliver beskadiget, kan den komme til at opfatte signaler forkert.

Når vi bliver aet på hånden, føles det som oftest rart. Men har man skadet nervecellerne i armen eller hånden, kan cellerne komme til at opfatte berøringen, som om hånden er skadet.

De kan faktisk sende besked om, at det skal gøre ondt, selvom der slet ikke er noget, der burde gøre ondt.

Men hvorfor det?