Landsholdsspiller viser vejen: Sådan narrer du dig selv til mere selvtillid
Du kan snyde dig selv til at være fuld af selvtillid på arbejde, derhjemme eller på fodboldbanen. Inspireret af den danske landsholdsspiller Lasse Vibe giver tre forskere her gode råd til, hvad man selv kan gøre.

Den danske fodboldspiller Lasse Vibe har lært at narre sig selv til at tro mere på sine egne kompetencer, og det får ham til at score flere mål, mener han. Han scorede i forgangne sæson i gennemsnitligt 75 procent af sine kampe i den svenske liga for IFK Göteborg. (Foto: ifkgoteborg.se)

Den danske fodboldspiller Lasse Vibe har lært at narre sig selv til at tro mere på sine egne kompetencer, og det får ham til at score flere mål, mener han. Han scorede i forgangne sæson i gennemsnitligt 75 procent af sine kampe i den svenske liga for IFK Göteborg. (Foto: ifkgoteborg.se)

Fodboldspiller Lasse Vibe blev topscorer i Sverige med en utrolig statistik på 23 mål fordelt på 30 kampe.

Han nyder også stor succes som angriber på det danske landshold, hvor han hjalp Danmark til point i EM-kvalikationen ved at score mod Albanien, ligesom han for nylig var en vigtig faktor i udesejren mod Serbien.

Lasse Vibe mener selv, at nøglen til succesen er en helt særlig teknik, der narrer hjernen.

»Det kommer til at lyde åndssvagt det her, og mange vil sikkert grine. Men hvis jeg tidligere havde en dårlig træning, hvor jeg brændte mange chancer, påvirkede det mig meget. I stedet for at gå derfra med en dårlig følelse, lægger jeg nu 20 bolde 3 meter fra mål og sparker dem alle ind. På den måde snyder jeg min hjerne til at tro, at det har været en god træning,« siger Vibe i en artikel på BT’s hjemmeside og tilføjer:

»Jeg tænker, ’hold da op, jeg var god. Jeg scorede 20 mål til træning.’ I min underbevidsthed tror jeg så, at det har været en god træning, og alle de brændte chancer bliver ligesom glemt. Det lyder dumt, men det har givet mig selvtillid og følelsen af at være skarp foran mål.«

Fakta

Lasse Vibe er født i 1987 og er i øjeblikket angriber i den svenske fodboldklub IFK Göteborg. Han scorede i denne sæson 23 mål i 30 kampe.

Han debuterede som angriber på det danske fodboldlandshold i september 2014, hvor han scorede Danmarks eneste mål i 1-1-kampen mod Albanien i EM-kvalifikationen.

Du kan tilmelde dig vores gratis nyhedsbrev her og vinde seje præmier.

Afslappethed giver succes

Har Lasse Vibe fat i noget, vi alle kan bruge? Kan vi faktisk snyde vores hjerner til at tro, at vi er bedre, end vi er? De spørgsmål har Videnskab.dk sendt videre til tre eksperter i psyken, hjernen  og vores evne til at præstere.

»Vores forventning til egen kunnen betyder i høj grad noget for, hvordan vi klarer os,« siger Bobby Zachariae, dr.med. og professor i sundhedspsykologi på Aarhus Universitetshospital og Psykologisk Institut ved Aarhus Universitet.

»En positiv forventning til egen kompetence øger vores ambitioner i forhold til vores udfordringer, mindsker vores bekymringer og gør os mindre sårbare, når tingene ind imellem ikke går som de skal.«

Det kan professor i coachingpsykologi, Reinhard Stelter, nikke genkendende til.

Bare ved at se på gode fodboldspillere kan man faktisk selv blive bedre. "Når vi observerer andre personer, som vi kan identificere os med, udføre en handling med succes, så øges vores tiltro til egne evner også," lyder det fra dansk forsker.
(Modelfoto: Colourbox)

»Forskning på området viser, at troen på egne evner klart øger vores chancer for succes i øjeblikket, men også på sigt. Det skaber drivkraft og gør os mere ihærdige for at nå vores mål,« siger Reinhard Stelter, professor på Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet.

Faktisk kan du selv opbygge selvtillid – eller mere præcist tro på egen handlekompetence - med forskellige metoder. Det vender vi tilbage til senere. Først skal vi lige forstå, hvad der sker i kroppen, når vi har vi har mere eller mindre tro på os selv.

Hjernen er bedst, når vi er ubekymrede

Når vi er bekymrede – for eksempel for, om vi kan klare os godt på arbejde eller score nok mål på fodboldbanen - øges mængden af stresshormonet kortisol i kroppen. Det er med til at spænde ben for vores præstation, forklarer Dan Bang, ph.d.-studerende i eksperimentel psykologi ved University of Oxford og Aarhus Universitet.

LÆS OGSÅ: Derfor får vi præstationsangst

»De forskellige hormonniveauer påvirker hjernen og vores mentale præstationer. Et øget niveau af stresshormon i kroppen forringer vores analytiske evner og gør, at vi tager forhastede beslutninger. Det forringer vores præstation. Samtidig gør det os også dårligere til at lære fra feedback og kritik fra omgivelserne,« siger Dan Bang, der til daglig forsker i netop, hvordan vores præstation er påvirket af selvtillid og selvsikkerhed.

Fakta

Tre gode råd til at forbedre din præstation og øge troen på egne kompetence:

1. Sørg for at du sætter dig realistiske mål i forhold til det niveau du er på.

2. Træn dig selv i en handling ved at visualisere, at du udfører den med succes.

3. Boost dit testosteronniveau og sænk mængden af stresshormon ved at udtrykke selvsikkerhed med krops-posituren i to minutter.

Tidligere forskning viser for eksempel, at stress og pengebekymringer gør, at vi dagligt ligger 13 IQ-point under, hvad vi ellers ville.

Mandehormon giver særlige evner

Troen på egne evner øger til gengæld det mandlige kønshormon, testosteron, og sænker niveauet af stresshormon. Og det har en positiv virkning på vores præstation.

» Et højere niveau af testosteron er forbundet med øget opmærksomhed og gør, at man træffer bedre og hurtigere beslutninger. Det kan man se hos både sportsfolk og børshandlere. Et højere testosteronniveau er også forbundet med, at man mere villig til at tage chancer, men kun lige præcis nok til, at det fremmer præstationen,« siger Dan Bang.

LÆS OGSÅ: Kultur har afgørende virkninger på hjernen

Nar dig selv til mere testosteron

Man kan faktisk narre sig til mere testosteron, bare ved at udtrykke selvtillid med kropssproget, forklarer Dan Bang. 

Fakta

Mænd har mere testosteron i kroppen, men det betyder ikke nødvendigvis, at de er bedre til at præstere end kvinder.

»Testosteron spiller en rolle i begge køn. Men kvinder er muligvis mere påvirkelige over for små udsving i testosteron og kan opleve samme effekt med mindre niveauer,« siger Dan Bang og pointerer samtidig, at det er svært at studere grundlæggende kønsforskelle mellem mænd og kvinder, da forskellen kan skyldes kulturelle påvirkninger.

»Forskning viser, at man bare ved at stille sig på en måde, der udtrykker stor selvtillid, så kan man hæve niveauet af testosteron i kroppen. Samtidig sænkes mængden af kortisol, og det har positive virkninger på vores præstation. Det gælder for både mænd og kvinder. Så det er slet ikke utænkeligt, at Lasse Vibe også kan narre sig selv til positive forventninger af egne kompetencer med sin metode,« siger Dan Bang.

(I bunden af artiklen kan du se en video, hvor en forsker forklarer, hvilke stillinger der kan bruges til at hæve testosteronniveauet.)

Også Bobby Zachariae mener, at Lasse Vibe har fat i noget med sin metode.

»Jeg kan sagtens forestille mig, at Lasse Vibes metode kan hjælpe ham til at tro mere på sine målscoringsevner. Man kan opbygge troen på egne evner på flere måder. For eksempel når vi observerer andre personer, som vi kan identificere os med, udføre en handling med succes, så øges vores tiltro til egne evner også. Man kan tilsyneladende også øge sin tro på egne evner ved, at man på en systematisk måde forestiller sig, at man håndterer en given situation på en hensigtsmæssig måde. Jo mere man forestiller sig, at man gør noget med succes, desto mere bliver det faktisk til en slags erfaring,« siger Bobby Zachariae.

Vær realistisk med udfordringerne

Det gælder dog om også at være realistisk og stille de rette krav til sig selv, hvis man ønsker at opbygge en tro på egen handlekompetence, påpeger Reinhard Stelter.

Den vigtigste kilde til tro på egne evner er succesoplevelser med egne handlinger. Det handler altså om at give sig selv en række succesoplevelser. Gentagne fiaskoer vil derimod svække vores overbevisning om egen handlekompetence.

Professor Bobby Zachariae.

»De udfordringer, man bliver givet eller giver sig selv, er meget afgørende for, om man opbygger en positiv forventning til egen handlekompetence eller ej. Hvis din lærer eller træner stiller opgaver, der er langt over dit niveau, så vil du opleve en følelse af ikke at være god nok, fordi du ikke kan klare opgaven. Sådanne oplevelser mindsker troen på egen handlekompetence. Det er derfor vigtigt, at man som træner sætter opgaver, der udfordrer, men ikke er uoverskuelige for personen,« siger Reinhard Stelter.

Andres ros er afgørende

Troen på egne kompetencer er samtidig meget afhængig af, hvordan omverdenen giver feedback, vurderer Reinhard Stelter.

»Hvis man ikke får ros og anerkendelse for sine handlinger, så mister man troen på sig selv. Et understøttende feedback er en vigtig del af at opbygge et positivt selvbillede,« siger Reinhard Stelter.

Det er der meget, der tyder på, mener Bobby Zachariae. Faktisk kan andres forventning til din kompetence bidrage til, at man bliver bedre til at håndtere en kræftbehandling.

»Når lægen er fokuseret på at give patienten konstruktiv feedback og opbygge patientens tro på at kunne klare en kræftbehandling godt, så håndterer patienten også behandlingen bedre psykisk og fysisk, viser forskning. Andres mening er vigtig for, hvordan du ser dine egne evner og hvordan du så klarer en opgave. Det påvirker altså os både mentalt og fysisk,« siger Bobby Zachariae.

Her kan du se en TED-Talk, hvor en forsker blandt andet forklarer, hvilke stillinger der kan hæve dit testosteronniveau:

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.