Hvilke gener forårsager skizofreni?
Et projekt, som skal kortlægge generne hos personer med skizofreni på Færøerne, har netop modtaget en bevilling på fire mio. kr.

Arvemassen hos 100 færinger med skizofreni skal nu kortlægges. (Foto:Colourbox)

Projektet kan ses som første skridt på vejen mod et stort nationalt samarbejde om at analysere danskernes gener.

Anders Børglum, professor ved Institut for Human Genetik, har netop modtaget fire mio. kr. fra Lundbeckfonden til forskningsprojektet "Sequencing Schizophrenia".

Projektet, som løber over de kommende tre år, udføres i samarbejde med BGI (Beijing Genomics Institute), som er verdens største center for analyse af arvemassen.

Udgangspunktet for projektet er, at man ønsker at kortlægge og identificere de sjældne genvarianter, som udgør en betydelig baggrund for skizofreni.

Kortlægningen vil ske, ved at man foretager en analyse af hele arvemassen hos 100 færinger med skizofreni og derefter sammenligner med 6.000 patienter og kontrolpersoner fra Danmark.

Derfor er færinger interessante

Det, der gør færinger særligt interessante i denne sammenhæng, er, at befolkningens udviklingshistorie har medført, at sjældne genvarianter findes hyppigere.

Når man kortlægger en persons fulde dna, skal man analysere hver enkelt af de seks milliarder basepar.

Ved at identificere de gener, som medfører en øget risiko for udvikling af skizofreni, kan man beskrive sygdommens mekanismer og måske finde nye angrebsvinkler for behandling af sygdommen.

Projektet kan ses som første skridt mod et samarbejdsprojekt, hvor førende danske universiteter og BGI (Beijing Genomics Institute) vil kortlægge danskernes gener under overskriften "Genome Denmark".

Artiklen er lavet i samarbejde med Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet.

Om projektet