3 årsager til nakkesmerter - og hvorfor dårlig holdning næppe er en af dem
Det er en myte, at siddepositionen eller ergonomiske tiltag gør en forskel, når det gør ondt i nakken, skriver forsker.
Smerter ryg nakke siddeposition holdning god dårlig motion søvn søvnmangel afslapning gå sidde arbejdsstilling funktionsnedsættelse symptomer stress stol bord ergonomisk invention

Søvn, motion og afslapning er afgørende faktorer, hvis du vil afværge eller afhjælpe nakkesmerter. (Foto: Shutterstock)

Søvn, motion og afslapning er afgørende faktorer, hvis du vil afværge eller afhjælpe nakkesmerter. (Foto: Shutterstock)

Partner The Conversation

Videnskab.dk oversætter artikler fra The Conversation, hvor forskere fra hele verden selv skriver nyheder og bringer holdninger til torvs

Du er ikke alene, hvis du lider af smerter i nakken. Smerter i rygsøjlen er én af en hyppigste grunde til funktionsnedsættelse verden over.

Forekomsten af smerter i nakke og ryg er desuden steget dramatisk i løbet af de seneste 25 år.

Selv om de fleste tilfælde af nakkesmerter forsvinder i løbet af et par måneder, oplever op mod to ud af tre af af de ramte gentagne episoder med smerter.

'God' eller 'dårlig' holdning er ikke understøttet af evidens

Det bliver ofte påstået, at der findes 'gode' og 'dårlige' kropsholdninger, og at specifikke holdninger kan bidrage til rygsmerter. Det er dog ikke understøttet af videnskabelig evidens.

Faktisk viser forskning, at dårlig, mangelfuld søvn, mindsket fysisk aktivitet og øget stress ser ud til at være mere udslagsgivende faktorer.

På trods af det sundhedsfaglige personales forsøg på at korrigere vores holdning samt brugen af 'ergonomiske' stole, skriveborde, tastaturer og andre anordninger er det højst sandsynligt såkaldte 'livsstilsfaktorer' - som nok søvn, motion, minimal stress, der lader til at spille en afgørende rolle i at afhjælpe eller afværge nakkesmerter.

LÆS OGSÅ: Ondt i ryggen: Sådan slipper du hurtigst af med rygsmerter

En myte, at dårlig holdning giver nakkesmerter

Selv om overbevisningen om, at det har noget med kropsholdningen at gøre, efterhånden er godt forankret, fortæller forskningen en anden historie - og den udfordrer i dén grad ideen om, at vores kropsholdning er en af årsagerne til nakkesmerterne.

Et nyligt (solidt) studie med mere end 1.000 teenagere viste for eksempel ikke et statistisk signifikant forhold mellem rygholdning og nakkesmerter, heller ikke selv om der i studiet var en let identificerbar undergruppe, som faldt sammen i stolen, når de sad, samt en gruppe, der sad med rank ryg.

Siddemåden varierer fra person til person, men lader ikke at have noget at gøre med smerter.

Faktisk fandt studiet, at de unge deltageres holdning havde mere at gøre med deres humør.

Forskerzonen

Denne artikel er en del af Forskerzonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde.

Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

Forskerzonen er støttet af Lundbeckfonden.

Nakkesmerter kobles til dårlig søvn og fysisk inaktivitet 

Forskning har også vist, at det kun har ganske lidt eller endda ingen effekt på udviklingen af smerter i nakken, hvis vi ændrer siddepositionen gennem såkaldte ‘ergonomiske tiltag’.

Der er desuden mangel på solid forskningsevidens, som viser, at 'ergonomiske tiltag' kan føre til hurtigere bedring af nakkesmerterne.

Forskerne har gennem forskellige studier fulgt grupper, der ikke lider af nakkesmerter, og personer, der periodevis oplever smerter i nakken. 

En del af personerne i begge grupper udviklede plagsomme nakkesmerter, og forskerne så nøje på dem.

Personerne, der led af nakkesmerter:

  • fik mindre søvn, og søvnen var af dårligere kvalitet. 
  • havde belastende jobs.
  • var mindre fysisk aktive og var nedtrykte.

Deres kroppe oplevede i bund og grund mere stress, og de oplevede større 'muskelspændinger' i nakken - og dét skete altsammen, før smerterne overhovedet har vist sig.

Forskere har fundet, at symptomer som træthed og søvnbesvær, hovedpine, mavesmerter og nedtrykthed var risikofaktorer for både forekomst og vedholdenhed af ugentlige nakkesmerter blandt børn helt ned i 9-års alderen. Forskerne førte tilsyn med børnene i 4 år.

LÆS OGSÅ: Rygsmerter koblet til øget risiko for tidlig død

Søvn, motion og afslapning

En stærkere nakke samt motion - endda bare dét at gå et større antal skridt hver dag - har vist sig at beskytte mod nakkesmerter.

Hvis vi derudover sørger for at undgå søvnmangel og stress og er mere fysisk aktive, vil vi forhåbentlig være i stand til at håndtere og afværge nakkesmerter bedre.

Så vi kan faktisk sidde nøjagtig, som vi har lyst til.

Hvis vi sidder længe i én position, er det dog en god ide at rykke lidt rundt, fordi én af de mest afgørende ting ved at afværge nakkesmerter er at skifte stilling ofte i løbet af dagen.

Hvis du får ondt i nakken, så gå tidligt i seng et par dage, slap godt og grundigt af - og gå en tur i frokostpausen.

Det er afgørende, at du ikke bekymrer dig om den måde, du sidder eller går, for forskningen viser, at der ikke findes hverken en 'god' eller en 'dårlig' holdning.

Christian Worsfold hverken arbejder for, rådfører sig med, ejer aktier i eller modtager fondsmidler fra nogen virksomheder, der vil kunne drage nytte af denne artikel, og har ingen relevante tilknytninger. Denne artikel er oprindeligt publiceret hos The Conversation og er oversat af Stephanie Lammers-Clark.

LÆS OGSÅ: Forsker: Forebyg rygsmerter ved at løfte tungt

LÆS OGSÅ: Forskere: Vi behandler rygsmerter helt forkert

LÆS OGSÅ: Hvorfor får man hovedpine?

The Conversation

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab, klima og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.


Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.