Studier af zebrafisk skal forbedre screening for Downs Syndrom
22 februar 2013

Forskere fra Aarhus Universitet har fundet ud af, at proteinet PAPP-A, der er nedsat hos gravide, der bærer et barn med Downs Syndrom, også findes i zebrafisk. Biokemisk ligner zebrafiskens PAPP-A menneskets til forveksling, faktisk i en sådan grad, at menneskets PAPP-A kan fungere lige så godt i zebrafisken som dens eget.

Netop derfor er zebrafisken særdeles nyttig som modelorganisme, når man ønsker at forstå den biologiske funktion af PAPP-A. Hvis fisken får lov til at udvikle sig uden PAPP-A, så sker det markant langsommere end normalt. Den meget nøjagtige timing, som regulerer dannelsen af ursegmenterne, er stærkt forstyrret, hvis fisken mangler PAPP-A.

De danske forskere har nu overraskende påvist, at den biokemisk velkendte, enzymatiske aktivitet af PAPP-A ikke har nogen forbindelse til den nedsatte udviklingshastighed. PAPP-A udøver derimod sin kontrol af timingen på en måde, som ikke tidligere har været kendt, heller ikke hos mennesker. Resultaterne er netop publiceret i det velansete tidsskrift, Journal of Biological Chemistry.

»Lige nu er der lang vej inden vi forstår til bunds, hvordan et lavt niveau af PAPP-A er forbundet med Downs syndrom. Men vores resultater udstikker en helt ny retning, som kan lede til svaret,« siger Claus Oxvig.