Dansk forsker ændrer gener i blodceller
30 juni 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

Et forskerhold fra Stanford University med dansk deltagelse har fundet en ny metode til at redigere i gener, hvilket på sigt kan helbrede genetiske sygdomme. Det skriver Stanford University i en pressemeddelelse.

For to år siden opdagede man en teknologi hos bakterier, som beskyttede dem mod virus. Og det er den teknologi, som forskere nu benytter til at lave præcise ændringer i både dyre- og menneskecellers gener.

Teknologien blev udråbt til at være en bioteknologisk revolution, som kunne føre til nye behandlingsmuligheder for hidtil uhelbredelige sygdomme, men teknologien var langt fra effektiv nok i patientceller. Nu har forskere ved Stanford University i Californien, USA, fundet en løsning på denne udfordring. Danske Rasmus O. Bak er en af hovedforfatterne bag studiet, som netop er udgivet i det anerkendte tidsskrift Nature Biotechnology.

»Vi havde en hypotese om, at en af teknologiens flaskehalse i bl.a. blodceller var, at de molekyler, vi introducerede i cellerne, som udfører gen-redigeringen, simpelthen blev destrueret så hurtigt, at de ikke nåede at gøre deres arbejde. Løsningen var at ændre den kemiske sammensætning af disse molekyler, så de blev mere stabile inde i cellerne,« fortæller Rasmus O. Bak i pressemeddelelsen.

»Vi arbejder nu på at bruge den forbedrede teknologi til at reparere defekte gener i en række genetiske sygdomme i blodceller. Det er en lang proces, som i første omgang vil involvere forsøg i mus, før man vil kunne gå videre til forsøg i patienter.«

Det er meget attraktivt at redigere gener i blodceller og især blodets stamceller, da det er en forholdsvis enkel procedure at tage disse celler ud af kroppen, udføre gen-redigeringen og derefter sætte cellerne tilbage i kroppen. Blodets stamceller producerer uafbrudt alle blodets celler - blandt andet røde blodlegemer, som fragter ilt rundt i kroppen, og hvide blodlegemer, som er en vigtig del af vores immunforsvar. Derfor vil en korrektion af et gen i stamceller kunne helbrede en række genetiske sygdomme i blodceller, som hidtil har været uhelbredelige.

Forskningsprojektet er støttet af Det Frie Forskningsråd.