Ingen erhverver sig en bil uden forudgående grundig research. Ofte bruges der masser af tid på at tjekke markedets udbud og de forskellige bilers egenskaber, inden vi beslutter os for præcis, hvilken model vi vil have.
Men når vi skal træffe den uendelige meget større beslutning om, hvem vi vil danne par med – en beslutning, der dog stadigvæk for halvdelens vedkommende er en beslutning for livet – har vi sjældent mulighed for at gå ligeså så systematisk til værks.
Dog er der efterhånden fremkommet forskellige muligheder for mere systematisk »afsøgning« af egnede partnere. Først via avisernes kontaktannoncer og senere i stigende grad via de moderne datingbureauer, hvor man nu på nettet kan få kontakt til ofte store mængder af andre mennesker, der også leder efter en partner.
Nye hjælpemidler
Et af de nyere hjælpemidler er den såkaldte speed-dating.
Hvor et billede og nogle få ord på nettet næppe er nok til at finde ud af, om kemien passer, giver speeddatingen derimod mulighed for, at man i løbet af nogle få timer kan få en kort snak med et større antal potentielle partnere. Det kan f.eks. foregå på den måde, at 30 mænd og 30 kvinder, der alle søger en partner, sidder ved 30 små borde med en tilfældig mand og kvinde ved samme bord. Efter at have snakket med den tilfældige person i fem minutter, går mændene videre til næste bord, og på den måde opstår der nye konstellationer af mænd og kvinder.
Denne metode kan umiddelbart lyde uhyre fornuftig. I stedet for at bruge en hel aften på at træffe en enkelt fremmed, hvis billede og ord man er faldet for på nettet, kan man bruge to en halv time på en enkel aften til at træffe 30 mulige partnere!
To amerikanske forskere har nu undersøgt, hvad der bestemmer den grad af tiltrækning, der opstår mellem to mennesker på kun fem minutter.
De tilbød enlige studerende ved et stort amerikansk universitet at deltage i en speed-dating helt gratis blot mod at udfylde nogle spørgeskemaer undervejs. Der blev holdt i alt seks speeddating parties med 7-8 kvinder og ligeså mange mænd ved hvert møde.
Lighed optimerer positivt resultat
De unge deltagere havde forud for den speeddating, de skulle deltage i, udfyldt et spørgeskema om sig selv.
Her var de dels blevet spurgt om fysiske forhold som højde, vægt og »udseende«. De skulle også ud fra en ti-punktsskala angive, hvor smukke de mente, at de var i andres øjne.
Derudover blev de udspurgt om deres personlighed, deres sædvanlige adfærdsmønstre, f.eks. med hensyn til venlighed og udadvendthed, samt om deres holdninger og værdier i tilværelsen.
De unge mænd og kvinder, der deltog i de seks speeddatings, fik hver fem minutter til at lære hinanden at kende og til at beslutte sig for, om den, de lige havde snakket med, var en person, de gerne ville lære nærmere at kende.
De to amerikanske forskere var især optaget af at undersøge om lighed med hensyn til holdninger og værdier kunne nå at spille ind på partnervalget, når der kun var fem minutter til at finde ud af, om man passede sammen.
Grunden til at de fokuserede på graden af lighed med hensyn til personlighed, holdninger og værdier udsprang af tidligere forskning, der tydeligt viser, at lighed mellem to partnere på de omtalte områder er noget af det vigtigste, der bestemmer holdbarheden af – og harmonien i – et parforhold.
Kun udseendet tæller
Da de to forskere efterfølgende så på, om deltagerne i speeddatingen havde valgt at fortsætte kontakten med dem, der lignede dem selv med hensyn til personlighed, holdninger og værdier, var svaret et klart nej.
Der var ikke nogen som helst tendens til, at deltagerne i særlig grad var faldet for en person, der lignede dem selv med hensyn til holdninger og værdier. Heller ikke lighed i personlighed og adfærdsmønster spillede nogen særlig rolle i partnervalget i denne undersøgelse.
For mændenes vedkommende er der faktisk kun én eneste ting, som klart var udslagsgivende for deres partnervalg blandt de »tilbudte« kvinder, nemlig kvindernes udseende! De kvinder, der selv havde oplyste, at de blev anset for smukke, blev langt oftere valgt af mændene end de kvinder, der oplyste, at de ikke blev anset for særlig smukke.
Ingen af de psykologiske egenskaber hos de kvindelige deltagere i denne undersøgelse spillede nogen som helst rolle for, om de blev ønsket som partnere hos de enlige unge mænd.
Kvinder interesseret i indhold
Så ligeglade med »indholdet« var kvinderne dog ikke.
Selvom de ikke specielt foretrak mænd, der harmonerede med deres egne værdier og holdninger, så valgte de dog oftest mænd, der ifølge egen personlighedsbeskrivelse var karakteriserede ved at være udadvendte, venlige, samvittighedsfulde samt præget af høj grad af selvtillid og lav grad af tendens til negative følelser som frygt, vrede og afsky.
Selvom kvinderne således ifølge denne undersøgelse udviste en større interesse for det personlige indhold i de mænd, de traf i speeddatingen, er det dog ifølge de to forskere i nogen grad det »forkerte«, de lagde vægt på. Kun samvittighedsfuldhed har faktisk vist sig at spille en vis rolle for holdbarheden af et parforhold.
Overensstemmelse i holdninger og værdier spiller som nævnt en lang større rolle ifølge den tidligere forskning, og denne grad af overensstemmelse kunne selv kvinderne tilsyneladende ikke nå at få fat i under det korte møde ved en speeddating.
Man kunne måske foranlediges til at tro, at hjælpemidler til at kortlægge »markedet« så som speeddating ville føre til bedre og mere holdbare parforhold. Det er der dog foreløbig intet, der tyder på. Skilsmisseprocenten er snarere stigende end faldende i de senere år.
Lavet i samarbejde med Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Aarhus Universitet