Skønne, kosmiske knips: Se årets bedste astrofotos her
Tag en pause, og tjek disse vanvittigt flotte billeder ud fra vores utrolige univers.

Det knitrer, stråler og roterer.

Universet og verdensrummet, der omkranser os med sine uendelige dybder, har altid været en kilde til fascination.

Det kommer også til udtryk i dette års ‘Insight Investment Astronomy Photographer of the Year 2018’, som er den største internationale astrofotokonkurrence.

Det historiske britiske Royal Observatory Greenwich står bag konkurrencen, der hædrer de bedste astrofotos, der er taget i år.

Og vinderen er...

Årets store stjerne er den amerikanske fotograf Brad Goldpaint, der har overstrålet tusinde af amatør- og professionelle fotografer, og vundet dette års førstepræmie.

Det har han gjort med billedet fra det golde Utah i USA, som du kan se foroven. På billedet kan man blandt andet se Mælkevejens mystiske lys til højre og Andromeda-galaksen til venstre.

»Billedet er et symbol på alt, hvad det indbærer at være astrofotograf; balancen mellem lys og mørke, de kontrastfyldte teksturer og toner af jord og himmel og den ensomme fotograf, der står under et stjerneklart loft af betagende skønhed,« forklarer en konkurrencens dommere, astronom og forfatter Will Gater.

Udover vinderfotoet findes der vindere i forskellige genrer, der blandt andet tæller nordlys, Månen, Solen, Galakser osv.

Du kan se alle vinderne ved at klikke på galleriet i toppen.