Nyt om kontroversielt forsøg: De genmanipulerede tvillinger har måske fået uønskede mutationer
crispr, genteknologi babyer He Jiankui kinesisk HIV

Forsøget med de genredigerede babyer har endnu engang vakt forargelse blandt en række forskere. (Foto: Shutterstock).

06 december 2019

De var de første genredigerede børn i verden.

Deres gener blev redigeret, fordi faren har HIV, og forskerne bag eksperimentet mente, at de ved at indsætte et særligt gen, kaldet CCR5, kunne gøre børnene immune overfor HIV.

Men redigeringen, der blev udført på kunstigt befrugtede fostre ved hjælp af teknologien CRISPR, hvorefter fostrene blev sat op i livmoderen, er muligvis slået fejl, og der er formentlig opstået uønskede mutationer i børnenes gener, lyder det nu fra flere forskere.

LÆS OGSÅ: Milepæl for CRISPR-genredigering: Første menneskeforsøg

Videnskab.dk har tidligere skrevet en del om det kinesiske eksperiment, hvor He Jiankui ved Southern University of Science and Technology i Shenzhen var ledende forsker.

Dengang var forskerverdenen forarget. Og ingen ville offentliggøre studiet. Forskerne har dog indrapporteret deres forsøg til de kinesiske myndigheder.

Nu har MIT Technology Review bedt fire førende forskere i jura, gen-redigering, fertilitet og fostre om at læse og kommentere på kinesernes data.

Reaktionerne er mildest talt alvorlige, for dataen er fuld af fejl, og der er etiske- og juridiske problemer, lyder forskernes konklusion ifølge MIT Technology Review.

LÆS OGSÅ: »Et øjeblik i verdenshistorien«: Kinesisk forsker fremlægger data om genmodificerede babyer

Et af forskernes kritikpunkter er, at det medvirkende forældrepar måske ikke har handlet frivilligt. Som HIV-positiv er det meget svært at få fertilitetsbehandling i Kina, og det kan have medført desperation blandt forældrene.

Forskerne peger desuden på, at selve forsøget formentlig er mislykkedes.

»De påstår, at de har reproduceret den gængse CCR5, men det er en fejlfortolkning af data, fordi studiet viser, at forskerholdet fejlede med at overføre den gængse CCR5-gen,« udtaler professor i genetik og genomer Fyodor Urnov på University of California, Berkeley, ifølge MIT Technology Review.

Det betyder, at børnene måske alligevel ikke er immune overfor HIV.

LÆS OGSÅ: Dansk forsker finder nye konsekvenser ved kontroversiel kinesisk baby-genredigering

Børnene har måske desuden fået nogle uønskede mutationer.

Da det er svært at foretage genredigering uden at lave følgeskader og redigere flere steder, viser studiet ifølge den nye gennemgang, at de kinesiske forskere måske har skabt nogle mutationer blandt fostrene - selvom de påpeger, at de ikke har.

»Det er teknisk umuligt at afgøre, om et redigeret foster ’ikke viser nogen mutationer’ uden at ødelægge fostret ved at inspicere hver eneste celle. Det er et nøgleproblem for hele forskningen, der har at gøre med at redigere fostre, men noget, som forskerne bare har fejet under gulvtæppet,« udtaler professor i genetik Fyodor Urnov til MIT Technology Review.