Her er, hvad kinesisk skandalesag om genmodificering kan lære os
KOMMENTAR: En sag om en kinesisk forsker, der pillede ved tvillingers arvemateriale, rystede sidste år forskningsverdenen. Den type sager giver CRISPR-teknikken et uberettiget dårligt ry.
crispr, genteknologi

Den kinesiske forsker He Jiankui har tidligere modificeret arveegenskaberne hos et tvillingepar, hvilket har vakt forargelse blandt en række forskere. (Foto: Shutterstock).

I slutningen af november 2018 kom det frem, at en kinesisk forsker, He Jiankui, havde modificeret arveegenskaberne hos et tvillingepar, da han havde ændret i det befrugtede æg. Det gjorde han for at give en HIV-positiv mand muligheden for at blive far.

Helt konkret fjernede han et specifikt gen ved navn CCR5 fra fostrene, så ingen af cellerne, der kom ud af den efterfølgende kunstige befrugtning, skulle kunne få farens sygdom.

Efter forskeren selv offentliggjorde resultatet på de sociale medier, rejste der sig et ramaskrig blandt forskere og i offentligheden.

Ved et videnskabeligt møde kort tid efter blev han voldsomt kritiseret af forskere fra hele verden, som dels ønskede at få detaljer om hans forskning og dels ville fortælle ham, hvor mange skrevne og uskrevne love han havde forbrudt sig på.

Efter sigende forsvarede han sig tøvende og uden at ville give detaljer om, hvad han havde lavet.

Hvad er CRISPR?

Kort fortalt er CRISPR en DNA-saks, der meget præcist og billigt kan klippe i gener fra alle tænkelige organismer.

Forskerne kan slå gener i stykker, de kan udbedre fejl, de kan lave ændringer, og de kan manipulere. Kun fantasien sætter grænsen.

Du kan læse mere om, hvordan CRISPR fungerer i artiklen her.

Hitler med griseansigt

Sikkert var det, at He Jiankui havde anvendt den såkaldt CRISPR/Cas9 teknologi til at ændre på arveegenskaber. I en tidligere artikel her på Forskerzonen har jeg påpeget, at forskere i en overgang selv lagde en dæmper på, hvad man anså for tilladeligt med teknikken.

For eksempel har en af dens pionerer, professor i cellebiologi Jennifer Doudna fra Berkeley University i USA, haft mareridt om CRISPR. Muligheden for at ’forbedre’ et menneskes egenskaber gav hende drømme om en Hitler med griseansigt, som ville udfritte hende om teknikkens fortræffeligheder.

Sikkert er det da også, at CRISPR-teknikken i teorien kan være til gavn for menneskeheden, da den kan ændre på gener med en hidtil uset nøjagtighed. Sandsynligheden for at ramme rigtigt er meget stor, og risikoen for at ramme forkert er praktisk taget nul.

Hvorfor instituerede forskerne så en pause på forsøg med befrugtede æg? Fordi der var behov for regler, som klart fortalte, hvad man må og ikke må.