Forskere vil bygge et intelligent hus af svampe
Hårde svampe-vægge skal tale med kunstig intelligens og regulere indeklimaet.

Phil Ayres er udmærket klar over, at han har gang i et forskningsprojekt, der lyder vanvittigt. Men nogle gange skal man vove at kaste sig ud i det gale for at gribe det geniale. Og genialt vil det være, hvis hans drøm bliver en realitet.

Han og de andre forskere i projektet FUNGAR vil skabe et hus, der er bygget af levende, hårdt, bæredygtigt, klimavenligt svampemycelium. Altså det net af trådformede celler som en svamp består af.

Men ikke nok med det. De levende svampe skal konstant overvåge husets indeklima og kommunikere det til en computer, der så regulerer stuetemperaturen og luftfugtigheden, så huset er behageligt at befinde sig i.

»Idéen er science-fiction,« siger Phil Ayres, der er leder af forskningsprojektet og lektor på Center for IT og Arkitektur på Det Kongelige Danske Kunstakademi.

»Men vi forsøger at gøre det til et videnskabeligt faktum over de næste tre år. Jeg tror, det kan blive et ret vildt skub ud over den hidtidige grænse for, hvordan man kan bruge mycelium som et byggemateriale med lave miljømæssige omkostninger. Og det at bruge myceliet som en funktionel enhed med sin egen beregningsevne er helt nyt,« siger Phil Ayres.

Idéerne er så nye, at FUNGAR (en forkortelse af Fungal Architectures), over de næste tre år modtager 21 millioner kroner fra EU-Kommissionens Future and Technologies-program (FET).

Hårde svampe

Svampemycelium er det trådnet af celler, som udgør selve svampen. Det, vi normalt tænker på, når vi taler om svampe, såsom en champignon, kantarel eller karl johan,  er svampens frugtlegeme.

Svampemycelier kan under de rette forhold blive så hårde, at man kan bruge dem som byggemateriale.

Man måler betons styrke i enheden psi. Jo højere psi-værdi, desto større er en betonblandings styrke. Myceliumsten kan, hvis de er fremstillet rigtigt, modstå en trykstyrke på omkring 30 psi. Betons trykstyrke et til sammenligning typisk 4.000 psi.

Det er umiddelbart noget af en forskel. Men set i forhold til deres vægt er myceliumsten faktisk stærkere end beton. En kubikmeter myceliumsten vejer således 43 kilo, og en kubikmeter beton vejer 2.400 kilo.

Der er allerede bygget stabile bygninger – tårne og andre konstruktioner – af svampe-mursten. Og det har vist sig, at mycelium – ligesom beton – bliver mere holdbart, desto større massetæthed det har. I FUNGAR-projektet vil forskerne desuden eksperimentere med at dyrke myceliet i vævede strukturer for at se, om det på den måde bliver endnu mere holdbart.

Huset skal kunne ’føle’

Vi skal dog ikke forvente, at der om tre år står en færdigbygget luksusvilla af svampe ved kunstakademiet i København.

Alene det at bygge et levende hus og få det til at kommunikere meningsfuldt med en computer vil være en stor succes.

Så Phil Ayres håber, at de 21 millioner kroner vil munde ud i et lille skur, der kan bevise, at idéen er realistisk.

»Vi skal bare have en bygning med et indre og et ydre, så vi kan arbejde på at kontrollere det indre miljø i forhold til det ydre,« siger Phil Ayres.

I øjeblikket regner forskerne med at dyrke myceliet i den form, som huset skal have.

De vil konstruere huset som en vævet konstruktion af mycelium, polymerer, nanopartikler og et substrat, som svampen kan vokse i, eksempelvis kaffegrums.

På den måde håber forskerne at kunne opbygge hårde vægge, der indeholder en form for mycelium-baseret elektronik.

Phil Ayres forestiller sig en bygningskonstruktion med en hulmur. Altså at væggene i huset består af en ydre væg og en indre væg, der er adskilt af et lag isolerende luft.

Begge vægge vil være levende, og de vil kunne 'føle’, hvordan miljøet er henholdsvis inde og ude. Murene skal kunne fungere som en form for levende sensorer, der hele tiden overvåger og tilpasser husets indeklima.

»Huset skal kunne kontrollere forskellen mellem inde og ude. Så når det begynder at blive koldt udenfor, kan det indre miljø blive påvirket ved, at der bliver skruet op for varmen. Bliver der så for varmt, kan der blive åbnet et vindue. Og måske kan mængden af lys også blive tilpasset,« siger Phil Ayres.