DNA’s alfabet er blevet fordoblet, og det giver vilde muligheder for datalagring
Kilde:
22 februar 2019

A, C, G og T.

De fire bogstaver dækker over hver sin base, og alt vores DNA er skabt af kombinationer af de fire.

Nu suppleres det genetiske alfabet imidlertid med yderligere fire baser, og det åbner ikke alene muligheden for at finde anderledes livsformer i rummet, det kan også få en afgørende betydning for den måde, vi lagrer data på, skriver New York Times.

Det nye genetiske alfabet har fået navnet Hachimoji, der er japansk for ’otte’ og ’bogstav’.

ÆS OGSÅ: DNA kan lagre al data i verden i ét rum

Hvor de fire gamle baser er naturligt forekommende, så er de fire nye unaturlige - de fungerer dog på samme måde som de naturlige.

Når vi danner nye celler, sker det, fordi strenge af molekyler, der er besat med baserne, tiltrækkes og binder sig til hinanden – C og G binder til hinanden, og det samme gør A og T - og det skaber DNA's dobbelthelix struktur.

De nye baser passer perfekt ind i strukturen, og enzymer læser dem og danner derved molekyler, lige så godt som når de læser de naturlige baser.

Dermed har forskningen fundet svaret på et gammelt spørgsmål: Har evolutionen kun givet os fire baser, fordi de er de eneste, der passer i vores gener og skaber liv?

Det nye alfabet lægger altså op til, at livet godt kunne have taget en anden vej.