Kan teste alle verdens virusser på én gang: Dansk DNA-test skal bruges i EU
26 april 2018

Det kan være et langsommeligt arbejde at teste forskelligt DNA og bestemme, om der er tale om den ene eller anden type virus-infektion.

Derfor har forskere fra Statens Serum Institut (SSI) over de seneste otte år, udviklet en såkaldt 'DNA-fanger', der er en lille glasplade, som kan teste alle virusser i verden på én gang – både for mennesker og dyr.

»Det er meget vigtigt for overvågningen og forebyggelsen, at man hurtigt kan finde ud af, hvilken virus en person eller et dyr lider af. Men mange virus har de samme eller slet ingen symptomer, hvilket gør dem svære at genkende fra andre sygdomme (…) Her kan testen være en stor hjælp,« forklarer Maiken Worsøe Rosenstierne, der er seniorforsker på SSI, i en pressemeddelelse.

DNA-fangeren, også kaldet micro-array-testen, er baseret på såkaldt micro-array teknologi og består af en glasplade, der er kortere end en pegefinger, men som indeholder hele 180.000 DNA-fangearme, der kan detektere alle slags virus.

Konceptet er allerede implementeret på en række danske hospitaler, og nu har SSI søgt penge til at indgå i et tværnationalt EU-projekt, som skal fokusere på brugen af micro-array teknologien på dyr:

»Hvis en solsort for eksempel falder død om i Frankrig, så sender de en prøve til os, for at finde ud af, hvorfor den døde. Vi kan så give dem et svar efter bare halvanden dag, så de hurtigt ved, om det drejer sig om en fugleinfluenza, som kan smitte mennesker, eller en virus, der ikke er farlig for mennesker,« siger Maiken Worsøe Rosenstierne i pressemeddelelsen.

EU-projektet indkluderer en række lande deriblandt Polen og Spanien og løber to år frem.

ie