Applikationen AstroDrone tager udgangspunkt i de iPhone-styrede hjemmedroner, som er blevet et populært stykke legetøj.
Med AstroDrone markerer man et virkeligt mål i det område, hvor man flyver med sin drone. Applikationen laver dette mål om til et grafisk billede af en rumstation, hvor styreren af dronen skal lande den ved hjælp af applikationen.
Er du en bedre dronekaptajn end andre?
Udfordringen er ikke at styre dronen i de virkelige omgivelser, men at lande dronen på den grafiske fremstilling af rumstationen så hurtigt og kontrolleret som muligt. Der gives blandt andet bonuspoint for at lande dronen ved en lav hastighed.
Både dine egne og andre brugeres point kan ses i applikationens highscoreliste, så man kan hele tiden følge med i, hvor man ligger i forhold til andre brugere.
I videoen ovenfor kan du se, hvordan AstroDrone fungerer i praksis.
Spilleren bidrager til videnskaben
Spillet er ikke kun det rene sjov. European Space Agency (ESA) bruger nemlig oplysningerne fra brugernes navigation til at træne deres algoritmer, som får robotter til at navigere i deres omgivelser.
For ESA handler det ikke om, hvor man flyver med sin drone. De er kun interesserede i det matematiske billede af omgivelserne og de hastigheder, som dronen bruger til at navigere ud fra. Denne form for crowdsourcing er en helt ny mulighed for at indsamle store mængder data, der kan bruges i videnskabens tegn.